مرکز نوین سرت ارائه دهنده انواع گواهینامه ایزو ، CE، HSE

ایزو 27001 ( استاندارد ایزو امنیت اطلاعات)

گرفتن گواهینامه ایزو معتبر از مراجع اصلی
4.9/5 - (332 امتیاز)

ایزو 27001 ( استاندارد ایزو امنیت اطلاعات)

یکی دیگر از استاندارد های مدیریتی مورد بحث در نوین سرت، استاندارد ایزو امنیت اطلاعات می باشد که صدور این گواهینامه برای بسیاری از سازمان ها امری حیاتی و حائز اهمیت به شمار می رود. اگر به دنبال راهی برای ایمن سازی اطلاعات محرمانه، پیروی از مقررات صنعت، تبادل اطلاعات ایمن یا مدیریت و به حداقل رساندن ریسک هستید، گواهینامه ISO 27001 ، ایزو 27001 ( استاندارد ایزو امنیت اطلاعات) یک راه حل عالی است.

این استاندارد بر این اساس تعریف می شود که یک شرکت (یا هر نوع سازمان دیگری) نیاز است تا سیستم مدیریت امنیت اطلاعات خود (ISMS)  را ارتقا ‌دهد که شامل خط‌مشی‌ها (به عنوان مثال، خط‌مشی امنیت اطلاعات)، رویه‌ها (مانند ارزیابی ریسک)، افراد (به عنوان مثال، حسابرس داخلی)، بخش فناوری (به عنوان مثال، رمزنگاری ها)، و غیره می شود. در ادامه اطلاعات بیشتری در ارتباط با نحوه اخذ و دریافت گواهی نامه ایزو 27001 ( استاندارد ایزو امنیت اطلاعات) ،در اختیارتان قرار داده می شود، پس تا انتها با ما همراه باشد.

ایزو 27001 چیست

این استاندارد مبنایی را برای مدیریت مؤثر اطلاعات حساس و محرمانه و اعمال کنترل های امنیت اطلاعات تشکیل می دهد.  سازمانی که با استاندارد ایزو 27001 مطابقت دارد، دارای مدرک واضح و عینی مبنی بر تعهد خود به بهبود مستمر کنترل بر اطلاعات حساس و محرمانه خود است.

بنابراین ISO 27001 ، ایزو 27001 ( استاندارد ایزو امنیت اطلاعات) به حامیان مالی، سهامداران و مشتریان اطمینان خاطر می دهد که سازمان بر مدیریت ریسک و امنیت داده خود کنترل ویژه ای دارد. با توجه به تنوع دارایی های اطلاعاتی سازمان های مختلف – گواهی 27001 مطابق با الزامات سازمان قابل انطباق است. طراحی و اجرای ISMS با اهداف سازمان، دارایی های اطلاعاتی، فرآیندهای عملیاتی، الزامات قانونی حاکم و الزامات امنیتی نظارتی تنظیم شده است.

ISO 27001 برای بسیاری از صنایع، از جمله سازمان های دولتی، شرکت های مالی و فناوری اطلاعات، مخابرات و هر سازمان دیگری که با داده های حساس کار می کند، مناسب است.

ISMS چیست؟

اطلاعات، دارایی ارزشمند هر سازمانی محسوب می شود، خواه این اطلاعات پرینت شده باشد یا به صورت الکترونیکی و از طریق پست یا وسایل الکترونیکی ارسال وذخیره شده باشد. اکنون سازمان‌ها وظیفه دارند نحوه تنظیم اطلاعات، نحوه استفاده و محافظت از آن توسط فروشندگان و چگونگی تأثیر انتظارات مشتریان و شرکای تجاری خود بر فرآیندهای مدیریت اطلاعات فعلی را در نظر بگیرند. به بیانی ساده، سازمان ها طوری امنیت اطلاعات خود را مدیریت کنند که هیچ نگرانی بابت هکرها و فراتر از آن نداشته باشند.

این موضوع از یک موضوع مدیریت دپارتمان به یک موضوع حاکمیت شرکتی تبدیل شده است که نیاز به مدیریت و نظارت حرفه ای بر اساس استانداردهای بین المللی دارد. اما سوالی که ممکن است برای شما پیش آید اینست که چگونه بدانیم که امنیت اطلاعات سازمان به اندازه کافی قوی است که بتواند تمام این انتظارات را برآورده کند؟

برای مدیریت مؤثر تهدیدها و خطرات برای اطلاعات سازمان خود، باید یک سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) ایجاد کنید. یک ISMS بر اساس استاندارد بین المللی ایزو 2701 ، ایزو 27001 ( استاندارد ایزو امنیت اطلاعات) به شما  کمک می کند تا یک چارچوب موثر برای ایجاد، مدیریت و بهبود مستمر امنیت اطلاعات خود را پیاده سازی کنید. بنابراین این سازمان حتی می‌تواند با دریافت گواهینامه معتبر ISO 27001، مدرکی دال بر پایبندی خود به بهترین شیوه‌های موجود دریافت کند.

مرکز نوین سرت ارائه دهنده انواع گواهینامه ایزو ، CE، HSE
اخذ مدرک امنیت اطلاعات بر اساس استاندارد ایزو27001

کنترل و الزامات ایزو  27001 بر سازمان ها

هر سازمان فردی با چالش های امنیتی اطلاعات منحصر به فردی روبرو خواهد بود. ایزو 27001 ( استاندارد ایزو امنیت اطلاعات) شامل 114 کنترل می باشد که چارچوبی را برای شناسایی، درمان و مدیریت خطرات امنیت اطلاعات ارائه می دهد. در زیر به طور خلاصه برخی از این کنترل های لازم قرار داده شده است:

  • سیاست های امنیت اطلاعات
  • سازمان امنیت اطلاعات
  • امنیت منابع انسانی
  • مدیریت دارایی
  • کنترل دسترسی
  • رمزنگاری
  • امنیت فیزیکی و محیطی
  • عملیاتی
  • ارتباطات
  • اکتساب، توسعه و نگهداری سیستم
  • روابط با تامین کننده
  • مدیریت حوادث امنیت اطلاعات
  • 17 جنبه های امنیت اطلاعات مدیریت تداوم کسب و کار
  • مطابقت

مزایای استفاده از ایزو 27001

با افزایش شدت نقض اطلاعات در دنیای دیجیتالی امروزی، ISMS در ایجاد امنیت سایبری سازمان شما بسیار مهم است. برخی از مزایای ایزو 27001 عبارتند از:

  • افزایش انعطاف پذیری حملات: ISMS توانایی شما را برای آماده شدن، پاسخگویی و بازیابی از هرگونه حمله سایبری بهبود می بخشد.

 

  • تمام داده های خود را در یک مکان مدیریت کنید: ISMS به عنوان چارچوب مرکزی برای اطلاعات سازمان شما به شما امکان می دهد همه چیز را در یک مکان مدیریت کنید.

 

  • هر شکلی از اطلاعات را به راحتی ایمن کنید: چه بخواهید از اطلاعات کاغذی، مبتنی بر فضای ابری یا دیجیتال محافظت کنید، ISMS می تواند هر نوع داده را مدیریت کند.

 

  • کاهش هزینه‌های امنیت اطلاعات: با رویکرد ارزیابی ریسک و پیشگیری ارائه‌شده توسط ISMS، سازمان شما می‌تواند هزینه‌های افزودن لایه‌هایی از فناوری دفاعی را پس از یک حمله سایبری که تضمینی برای کارکرد آنها نیست، کاهش دهد.
کسب استاندارد امنیت اطلاعات ایزو 27001
اخذ گواهینامه ISO معتبر از مراجع اصلی صدور گواهینامه

محدوده سیستم مدیریت امنیت اطلاعات

این سند به نوعی عملیات مشخص می کند که بر سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) شما اعمال خواهد شد و همچنین محدوده و مرزهایی را بر روی آن در نظر خواهد گرفت.

تشریح کاربرد سیستم مدیریت شامل توصیف انواع محصولات و خدمات ارائه شده توسط سازمان شما، و محل ارائه آنها (در سراسر جهان) است.

تعیین محدوده این سند مستلزم آن است که مشخص کنید که ISMS در کدام بخش از سازمان شما اعمال خواهد شد. این امر شامل فرآیندها، سایت ها، بخش ها و غیره می شود.

در بیشتر موارد، ISMS شما برای کل سازمان شما اعمال می شود، اما ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که در آن فرآیند، سایت یا تیم تحت حیطه سیستم مدیریت شما قرار نگیرد یا نامناسب باشد.

خط مشی و اهداف ایزو 27001 ، ایزو 27001 ( استاندارد ایزو امنیت اطلاعات)

خط‌مشی امنیت اطلاعات شما به عنوان بیانیه‌ای عمل می‌کند که هدف سازمان شما این است که اطلاعات را به شیوه‌ای امن مدیریت کند که با هر گونه مقررات قانونی و تعهدات اخلاقی مطابقت داشته باشد، و همچنین شواهدی مبنی بر تمایل به بهبود مستمر نشان دهد. خط‌مشی شما همچنین باید تعهد به هر اقدامی را که امنیت اطلاعاتی را که در اختیار دارید بهبود می‌بخشد، نشان دهد.

و سپس از یک سازمان صدور گواهینامه دعوت می کند تا بررسی کند که آیا ISMS آنها با استاندارد مطابقت دارد یا خیر. اگر ممیزی گواهینامه موفقیت آمیز باشد، ISMS آنها مطابق با ISO 27001 گواهی می شود.

ارزیابی ریسک به کمک گواهینامه ایزو 27001

این گواهی نحوه شناسایی خطرات برای امنیت اطلاعات و رویکرد شما برای کاهش این خطرات و رسیدگی به آنها در هنگام وقوع را مشخص می کند. لازم نیست خطرات احتمالی را در این سند فهرست کنید، فقط فرآیند شناسایی آنهاست که مهم می باشد.

 

ریسک و خطرات درگیر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

از دست دادن تصادفی

تخریب تصادفی

ذخیره سازی نادرست

اشتراک گذاری ناخواسته

دسترسی غیرمجاز توسط یک کارمند

دسترسی غیرمجاز توسط فرد خارج از سازمان

برای مدیریت ریسک باید به موارد زیر توجه داشته باشد:

چگونگی تشخیص و شناسایی خطرات

فرد مسئول ایجاد ریسک

چگونگی ارزیابی عواقب احتمالی یک خطر

چگونگی تعیین شدت خطر

نحوه تعیین پذیرش ریسک

کاربرد iso 27001

این گواهی نامه توضیح می دهد که کدام یک از 114 کنترل امنیت اطلاعات ذکر شده در پیوست ISO 27001 ، ایزو 27001 ( استاندارد ایزو امنیت اطلاعات) را اتخاذ خواهید کرد و چرا.

با توجه به کنترل‌های امنیتی بسیار زیادی که باید انجام شود، موارد زیر مورد توجه قرار میگیرد:

  1. کدام یک از کنترل ها باید برای سازمان شما اعمال شود
  2. توضیح می دهد که چرا این کنترل ها اعمال می شوند
  3. نحوه اجرای کنترل ها را بیان می کند
  4. توضیح می دهد که چرا هیچ کنترلی انتخاب نشده است (به عنوان استثنا شناخته می شود).

رویه های تداوم کسب و کار با ایزو 27001

سازمان شما به رویه‌های مستند نیاز دارد تا اطمینان حاصل شود که می‌تواند در پی یک حادثه امنیت اطلاعات به فعالیت خود ادامه دهد. بخشی از این رویه ها باید سطح قابل قبولی از تداوم را مشخص کند و سپس موارد زیر را بیان کند:

  • مسئولیت ها
  • اقدامات
  • مقیاس های زمانی
  • کار مورد نیاز

این رویه ها همچنین باید یک ساختار مدیریتی و معیارهای مورد توافق عمومی را برای تشدید حادثه به تنظیم کننده های مناسب یا سایر نهادهای مستقل ایجاد کند. شما همچنین باید تعیین کنید که سازمان شما چه زمانی انتظار دارد که به تجارت معمول خود بازگردد.

ممیزی ISO 27001 چگونه کار می کند؟

پس از انجام ممیزی خارجی توسط یک نهاد صدور گواهینامه، می توان گواهینامه را دریافت کرد. حسابرسان رویه‌ها، خط‌مشی‌ها و رویه‌های سازمان را بررسی می‌کنند تا ارزیابی کنند که آیا ISMS الزامات استاندارد را برآورده می‌کند یا خیر.

صدور گواهینامه معمولاً سه سال طول می کشد، اما سازمان ها باید ممیزی های داخلی معمولی را به عنوان بخشی از فرآیند بهبود مستمر انجام دهند.

 

پس از تأیید، یک نهاد صدور گواهینامه (نوین سرت) معمولاً یک ارزیابی سالانه برای نظارت بر انطباق دستوات انجام می دهد.

پیاده سازی استاندارد امنیت اطلاعات
پیاده سازی سیستم امنیت اطلاعات ایزو 27001 توسط کارشناسان نوین سرت

صدور گواهینامه ISO 27001

نگران نباشید؛ قبل از اینکه بتوانید فرآیند صدور گواهینامه سازمان خود را برای ISO 27001 ، ایزو 27001 ( استاندارد ایزو امنیت اطلاعات) آغاز کنید، به همه این اسناد نیاز ندارید. داشتن تمایل به اجرای این فرآیندها و سیاست‌ها برای بهبود امنیت اطلاعات سازمانتان مهم‌تر است.

بنابراین فرآیند صدور گواهینامه شامل دو مرحله می باشد که توسط حسابرس واجد شرایط انجام می شود.

  • مرحله ی 1

حسابرس اسناد شما را بررسی می کند تا بررسی کند که ISMS مطابق با استاندارد توسعه یافته است. از شما انتظار می رود شواهدی در مورد تمام جنبه های حیاتی ISMS ارائه دهید، اما اینکه چقدر به نیازهای CB بستگی دارد.

  • مرحله 2

اگر مرحله اول را پشت سر بگذارید، حسابرس ارزیابی دقیق تری انجام می دهد. این شامل بررسی فعالیت های واقعی است که از توسعه ISMS پشتیبانی می کند. حسابرس خط‌مشی‌ها و رویه‌های شما را عمیق‌تر تحلیل می‌کند و نحوه عملکرد ISMS در عمل را با بررسی در محل بررسی می‌کند. حسابرس همچنین با اعضای کلیدی کارکنان مصاحبه خواهد کرد تا تأیید کند که آیا تمام فعالیت ها مطابق با مشخصات ISO 27001 انجام شده است یا خیر.

هزینه صدور گواهینامه ISO 27001 چقدر است؟

هزینه صدور گواهینامه ISO 27001 معمولاً به تعداد کارکنان شاغل در سازمان بستگی دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان نوین سرت تماس حاصل فرمائید.

جمع بندی

ISO 27001 استاندارد بین المللی است که چارچوبی را برای سیستم های مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) فراهم می کند تا محرمانه بودن، یکپارچگی و در دسترس بودن اطلاعات و همچنین انطباق قانونی را تضمین کند. صدور گواهینامه ISO 27001 برای محافظت از حیاتی ترین دارایی های شما مانند اطلاعات کارمند و مشتری، تصویر برند و سایر اطلاعات خصوصی ضروری است. استاندارد ISO شامل یک رویکرد مبتنی بر فرآیند برای راه اندازی، پیاده سازی، بهره برداری و نگهداری ISMS شما می باشد.

اجرای ISO 27001 ، ایزو 27001 ( استاندارد ایزو امنیت اطلاعات) پاسخی ایده آل به الزامات قانونی و مشتری و تهدیدات امنیتی بالقوه از جمله: جرایم سایبری، نقض اطلاعات شخصی، خرابکاری یا تروریسم اطلاعاتی، سوء استفاده، سرقت و حملات ویروسی است.

تاکنون، حدود 32 درصد از کسب و کارها در 12 ماه گذشته نقض یا حملات امنیت سایبری را شناسایی کرده اند. استاندارد ISO 27001 همچنین به گونه‌ای طراحی شده است که با سایر استانداردهای سیستم‌های مدیریتی مانند ISO 9001 سازگار باشد و ارتباط میان فناوری و فروشنده را خنثی کند، به این معنی که کاملاً فروشنده مستقل از هر پلت فرم فناوری اطلاعاتی باشد. به این ترتیب، همه اعضای شرکت باید در مورد معنای استاندارد و نحوه اعمال آن در سراسر سازمان آموزش ببینند.

گام اول :

اولین گام برای تایید سازمان شما برای ISO 27001 ، ایزو 27001 ( استاندارد ایزو امنیت اطلاعات) بازدید از یکی از ممیزان متخصص ما است. آنها هر شکافی را در فرآیندهای فعلی شما که نیاز به رسیدگی دارد را شناسایی می کنند. سپس می توانید قبل از بازگشت حسابرس ما برای ارزیابی دوم، زمان لازم را برای اعمال تغییرات مورد نیاز اختصاص دهید تا تأیید کند که همه بهبودها انجام شده است. اگر اینطور باشد، گواهینامه ISO 27001 خود را دریافت خواهید کرد.

دستیابی به گواهینامه معتبر ISO 27001 نشان می دهد که شرکت شما به دنبال بهترین شیوه های امنیت اطلاعات است. علاوه بر این، گواهینامه ISO 27001 یک ارزیابی تخصصی از اینکه آیا اطلاعات سازمان شما به اندازه کافی محافظت می شود یا خیر، به شما ارائه می دهد.

اعتبار گواهینامه ایزو 27001 :

پس از اخذ گواهینامه، اعتبار آن به مدت سه سال است. با این حال، ISMS باید در طول آن دوره مدیریت و نگهداری شود. حسابرسان CB نوین سرت به انجام بازدیدهای نظارتی هر ساله  تا زمانی که گواهینامه معتبر است ادامه خواهند داد.

One Response

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شماره تماس مرجع اصلی صدور گواهینامه ایزو

ایزو ومقالات مفید

گفتگوی آنلاین
Send via WhatsApp