مرکز نوین سرت ارائه دهنده انواع گواهینامه ایزو ، CE، HSE

ایزو 9001 ( استاندارد ایزو مدیریت کیفیت )

اخذ گواهینامه ایزو 9001
4.9/5 - (83 امتیاز)

استاندارد مدیریت کیفیت (Iso 9001) چیست؟

ایزو 9001 استاندارد ایزو مدیریت کیفیت (QM) یکی از شیوه های بهبود کسب و کار محسوب می شود که ممکن است منفعت بسیاری را برای شرکت ها رقم زند. اجرا و پیاده سازی QM به طور موثر بر عملکرد شرکت تأثیر مثبت دارد. از این رو، استانداردهای سیستم مدیریت (MSS) در سال‌های گذشته، در حوزه مدیریت کیفیت (ISO 9001) از موفقیت‌های چشمگیری برخوردار بوده‌اند.

گواهینامه های استانداردهای ISO 9001 با هدف اندازه گیری کیفیت محصولات یا خدمات یک شرکت صادر نمی شوند. بلکه آنها استانداردهایی هستند که نیاز به سیستم‌بندی و رسمی‌سازی تعداد زیادی از فرآیندهای شرکتی را در مجموعه‌ای از رویه‌ها و مستندسازی، پیاده‌سازی و اجرا می کنند.

الزام اجرای ایزو 9001

این استاندارد ( ایزو 9001 استاندارد ایزو مدیریت کیفیت) یک استاندارد داوطلبانه و دلبخواهی می باشد، هرچند که در برخی بخش ها عملاً با توجه به نفوذ اجباری مشتریان، داشتن این گواهی ISO به یک اقدام ضروری تبدیل شده است.

در طول 60 سال گذشته مدیریت کیفیت اهمیت خود را در افزایش رقابت پذیری شرکت ها و اقتصادها نشان داده است، از این حثی استاندارد ISO 9001 به طور گسترده در سراسر جهان شناخته شده می باشد. امروز میخواهیم به شما درباره ارزیابی ادراک شرکت ها از نسخه استاندارد ایزو 9001 از نظر انگیزه هایی که شرکت ها را به اجرای سیستم مدیریت کیفیت (QMS) سوق داده است، و همچنین مزایا ، الزامات و اصول همراه با آن را توضیح دهیم. بنابراین تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001

یکی دیگر از موضوعاتی که در این مطلب به ان خواهیم پرداخت بررسی فرآیند پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 ( ایزو 9001 استاندارد ایزو مدیریت کیفیت) می باشد.

چارت زیر آماری از میزان گواهینامه های صادر شده ISO 9001 و تعداد کشورهایی را که این سیستم در طی سال های 1993-2010 پیاده سازی شده اند نشان می دهد.

به طور کلی می توان دید که تعداد گواهی ها و کشورهای درگیر در حال افزایش است و از سال 1993 به سرعت افزایش یافته است. بیش از یک میلیون شرکت و سازمان در سراسر جهان هستند که این اصول کسب و کار عالی را اجرا می کنند. این نشان دهنده سطح بالای تعهد به iSO9001 است.

تأثیر عوامل تعیین‌کننده ISO9001 بر پایداری سازمان و شرکت ها

این میزان پایداری را بین شرکت‌های دارای گواهی ISO 9001 و شرکت‌های فاقد گواهینامه را مورد قیاس قرار می دهیم.

استفاده از گواهینامه ISO 9001 برای بهبود عملکرد در پروژه‌های سازمانی یک حوزه تحقیقاتی است که در حال حاضر به دلیل تقاضای رقابتی برای پروژه‌های با کیفیت و زیرساخت‌ها در بازار مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، اطلاعات محدودی در مورد میزان رابطه بین گواهینامه ISO 9001 ( ایزو 9001 استاندارد ایزو مدیریت کیفیت) و عملکرد کار وجود دارد.

همچنین، تأثیر عوامل سیستماتیک بر روی کار باید در نظر گرفته شود. در نتیجه مشخص شد که سازمان‌های دارای گواهی ISO 9001 در مقایسه با سازمان‌هایی که گواهینامه ISO 9001 ندارند، عملکرد بهتری در عملکرد کار خود داشتند. در نتیجه، یک رابطه همبستگی بین بهبود عوامل کار، گواهینامه های ISO 9001 و عملکرد در کار ایجاد شد.

دریافت گواهینامه ایزو 9001 معتبر از نوین سرت
ګواهینامه ایزو 9001

مزایای استاندارد ISO 9001

کارشناسان نوین سرت مزایای استاندارد ISO 9001 ( ایزو 9001 استاندارد ایزو مدیریت کیفیت) را در چندین بعد عملکردی (مثل مزایای عملیاتی، مزیت های مربوط به مشتری و غیره) تجزیه و تحلیل کرده‌اند که در زیر در اختیار شما قرار داده ایم:

  • بهبود سهام شرکت در بازار (MS)
  • توسعه صادرات (EX)
  • رشد در فروش (SG)
  • سودآوری (P)
  • بهبود موقعیت رقابتی – مزیت رقابتی (CA)
  • بهبود در سیستم سازی (بهبود اسناد، رویه های کاری، وضوح کار، بهبود مسئولیت ها) (S)
  • بهره وری (بهره وری، صرفه جویی در هزینه ها، کاهش اشتباهات و عدم دوباره کاری، صرف زمان کوتاه تر، کنترل مدیریت بهبود یافته) (EF)
  • بهبود کیفیت در محصول/خدمات (PQ)
  • بهبود کارآیی کارکنان (انگیزه، رضایت، تیم ها، ارتباطات، دانش) (EMP)
  • رضایت بیشتر مشتری (کاهش شکایات و غیره) (CUS)
  • بهبود روابط با تامین کنندگان (SUP)
  • بهبود روابط با مقامات و سایر ذینفعان (STA)

ازین رو به طور کلی میتوان با داشتن گواهینامه ISO شرایط زیر را در داخل شرکت یا سازمان خود به ارمغان آورید:

  • بهبود کارایی و اثربخشی سازمان، اجتناب از دوباره کاری و تلاش مجدد،
  • کاهش بوروکراسی با حذف تکراری سیاست ها، رویه ها و ثبت ها،
  • همسویی اهداف، فرآیندها و منابع،
  • کاهش هزینه های حسابرسی داخلی و خارجی و
  • در دسترس بودن آموزش مشترک و بهبود ارتباطات بین تمام سطوح سازمانی.

 

الزامات ISO 9001 ( ایزو 9001 استاندارد ایزو مدیریت کیفیت)

استاندارد ISO 9001 به منظور دستیابی به بهبود مستمر در سیستم مدیریت کیفیت خود، سازمان شما را ملزم می‌کند که به هفت حوزه کلیدی – که به عنوان بند نیز شناخته می‌شود – بپردازد:

چارچوب سازمان

بند 4 استاندارد ISO 9001 جایی است که هدف و جهت استراتژیک کسب و کار خود را از نظر کیفیت تعیین می کنید و نکات زیر را پوشش می دهد:

  • تعیین عوامل داخلی و خارجی برای کسب و کار شما که بر کیفیت خدمات شما تأثیر می گذارد
  • شناسایی ذینفعان در کسب و کار شما مانند کارکنان، تامین کنندگان و سایر اشخاص ذینفع
  • درک مشتریان و نیازهای آنها
رهبری

استاندارد ISO 9001 تشخیص می دهد که یک سیستم مدیریت کیفیت موثر به تعهد مدیریت ارشد (رهبری) سازمان شما بستگی دارد. بنابراین، از طریق بند 5، لازم است که تیم رهبری شما مسئولیت موارد زیر را بر عهده بگیرد:

  • ایجاد سیستم مدیریت کیفیت
  • تعیین خط مشی ها و اهداف کیفیت
  • انتقال این سیاست ها و اهداف به کارکنان مسئول کیفیت محصولات و خدمات شرکت
  • مدیریت بررسی های سالانه
برنامه ریزی

یک سیستم مدیریت کیفیت مؤثر سیستمی است که بر اساس تفکر مبتنی بر ریسک عمل می کند و اقداماتی را برای رسیدگی به ریسک ها و فرصت ها به طور یکسان انجام می دهد. بنابراین، به عنوان بخشی از بند 6، شرکت ها باید:

  • خطرات احتمالی از جمله شدت و احتمال وقوع آنها را مستند کنید
  • برای پیشگیری یا کاهش اثرات نامطلوب برنامه ریزی کنید
  • ادغام برنامه ها برای افزایش اثرات مطلوب

 

حمایت کردن

استاندارد ISO 9001، از طریق بند 7، مستلزم آن است که سازمان شما منابع کافی را برای اجرای یک سیستم مدیریت کیفیت موثر فراهم کند. این امر شامل تهیه منابع برای:

  • زیرساخت های قوی
  • محیط های کاری کارآمد
  • مدیریت موثر منابع انسانی
عملکرد ( ایزو 9001 استاندارد ایزو مدیریت کیفیت)

بخش عملیات در ISO 9001 که به عنوان بند 8 نیز شناخته می شود، مجموعه کارهایی است که شرکت شما باید برای توسعه و ارائه کالاها یا خدمات به مشتریان انجام دهد، نوین سرت آن را اینگونه شرح می دهد:

  • الزامات و اهداف کیفی محصولات یا خدمات شما
  • راهنمای فرآیند، اسناد و منابعی که کارکنان شما برای ایجاد محصولات یا خدمات با موفقیت نیاز دارند
  • نظارت، بازرسی یا آزمایش شرکت شما برای اطمینان از کیفیت محصولات یا خدمات شما نیاز دارد
  • قوانین حاکم بر ایجاد و ذخیره سوابق شما.
ارزشیابی عملکرد
  • بند 9 استاندارد ISO 9001 ( ایزو 9001 استاندارد ایزو مدیریت کیفیت)سازمان شما را ملزم می کند که فرآیندهای شما را اندازه گیری و تجزیه و تحلیل کند و نتایج را ثبت کنید:
  • نشان دهید که شرکت یا سازمان مطابق با الزامات استاندارد ISO 9001 است
  • اطمینان حاصل کنید که تمام جنبه های سیستم مدیریت کیفیت خود را اعمال می کند
  • پشتیبانی از بهبود مستمر در مدیریت کیفیت در سراسر سازمان.
بهبود ( ایزو 9001 استاندارد ایزو مدیریت کیفیت)

آخرین بند در استاندارد ISO 9001 بر اهمیت بهبود مستمر در یک کسب و کار تاکید می کند از جمله:

بهبود خدمات و محصولات برای بهبود کسب و کار.

تطابق بهتر خدماتو محصولات با نیازهای مشتری و در نتیجه بهبود رضایت مشتری.

نمونه هایی از فرآیندهایی که به اهداف خود دست نمی یابند را شناسایی کنید و بر اساس آن آنها را به روز کنید.

مرکز نوین سرت ارائه دهنده انواع گواهینامه ایزو ، CE، HSE
گواهی نامه سیستم مدیریت کیفیت 9001
8 اصل مدیریت کیفیت ( ایزو 9001 استاندارد ایزو مدیریت کیفیت)

8 اصل مدیریت کیفیت، پایه هایی هستند که گواهینامه ISO 9001 بر اساس آنها ساخته شده است که توسط ISO/TC 176، یک سازمان بین المللی که مسئول حفظ استانداردهای مدیریت کیفیت ISO است، ایجاد شده است. برای سازمان هایی که به دنبال بهبود عملکرد خود هستند، این اصول برنامه مدیریت کیفیت شما را در مسیر درست هدایت می کند:

اصل 1: تمرکز بر مشتری

همانطور که انتظار دارید، تمرکز بر مشتری اولین اصل است، درست همان جایی که باید باشد. هم نیازهای مشتری و هم خدمات مشتری را پوشش می دهد. این اصل تاکید می کند که یک کسب و کار باید مشتریان خود را درک کند، آنها به چه چیزی و چه زمانی نیاز دارند. در حالی که تلاش برای برآورده کردن، اما ترجیحا، فراتر از انتظارات مشتریان است.

همانطور که توانایی کسب و کار برای شناسایی فرصت های جدید مشتریان و جلب رضایت آنها بهبود می یابد – وفاداری مشتری افزایش می یابد، درآمد افزایش می یابد و ضایعات کاهش می یابد. فرآیندهای موثرتر منجر به بهبود رضایت مشتری در کل می شود.

اصل 2: ​​رهبری

بدون رهبری روشن و قوی، یک تجارت دست و پا می زند. اصل 2، مربوط به جهت گیری سازمان است. کسب و کار باید اهداف و مقاصد روشنی داشته باشد و اطمینان حاصل کند که کارکنان آن به طور فعال در دستیابی به آن اهداف مشارکت دارند.

مزایا سطوح بالاتر مشارکت کارکنان و افزایش انگیزه برای ارضای نیازهای مشتری است. تحقیقات نشان می دهد، اگر کارمندان «در جریان» نگه داشته شوند و چشم انداز کسب و کار را درک کنند، بهره وری بیشتری خواهند داشت. این اصل به دنبال اصلاح شکایات کارکنان در مورد “عدم ارتباط” است.

اصل 3: مشارکت مردم

رویکرد فرآیند همه چیز در مورد کارایی و اثربخشی است. فرآیندهای مدیریت شده به خوبی هزینه ها را کاهش می دهد، ثبات را بهبود می بخشد، ضایعات را حذف می کند و بهبود مستمر را ترویج می کند.

با تبدیل شدن به یک سازمان کارآمدتر، با بهینه سازی عملکرد، اعتماد به ذینفعان خود را ایجاد خواهید کرد. فرآیندها را با شفاف سازی مسئولیت ها و اطمینان از استفاده از منابع خود به بهترین نحو مدیریت کنید.

اصل 4: رویکرد فرآیندی

رویکرد فرآیند همه چیز در مورد کارایی و اثربخشی است. این همچنین در مورد سازگاری و درک این است که فرآیندهای خوب همچنین فعالیت ها را سرعت می بخشد.

فرآیندهای عالی هزینه ها را کاهش می دهند، ثبات را بهبود می بخشند، ضایعات را حذف می کنند و بهبود مستمر را ترویج می کنند.

اصل 5: رویکرد سیستماتیک به مدیریت

ISO این اصل را به صورت زیر تعریف می کند:

“شناسایی، درک و مدیریت فرآیندهای مرتبط به هم به عنوان یک سیستم به اثربخشی و کارایی سازمان در دستیابی به اهداف کمک می کند.”

یک کسب و کار تلاش های خود را بر روی فرآیندهای کلیدی و همچنین تراز کردن فرآیندهای مکمل برای دستیابی به کارایی بهتر متمرکز می کند. این بدان معنی است که چندین فرآیند با هم به عنوان یک سیستم مدیریت می شوند که باید به کارایی بیشتر منجر شود.

اصل 6: بهبود مستمر

این اصل بسیار ساده است: بهبود مستمر باید یک هدف فعال تجاری باشد.

مزایای این امر واضح است: افزایش توانایی در پذیرش فرصت های جدید، انعطاف پذیری سازمانی و بهبود عملکرد. به خصوص در زمان‌های سخت اقتصادی، کسب‌وکارهایی که رونق می‌گیرند آن‌هایی هستند که می‌توانند خود را با شرایط جدید بازار وفق دهند.

اصل 7: رویکرد واقعی به تصمیم گیری

یک رویکرد منطقی، مبتنی بر داده ها و تجزیه و تحلیل، حس تجاری خوبی است. متأسفانه، در یک محل کار سریع، تصمیمات اغلب می تواند عجولانه و بدون فکر مناسب گرفته شود. اجرای اصول مدیریت کیفیت که در مورد آن بحث کردیم، اجازه می دهد تا تصمیمات با وضوح اتخاذ شود.

تصمیمات آگاهانه منجر به درک بهتر از بازار به عنوان داده ها گردآوری و تجزیه و تحلیل و توانایی دفاع از تصمیمات گذشته می شود.

اصل 8: روابط متقابل سودمند با تامین کنندگان

این اصل با زنجیره تامین سروکار دارد. روابط بین شرکت و تامین کنندگان آن را ارتقا می بخشد. تشخیص آن به یکدیگر وابسته است. یک رابطه قوی بهره وری را افزایش می دهد و شیوه های کاری یکپارچه را تشویق می کند.

نتیجه بهینه سازی هزینه ها و منابع، بهبود و ایجاد روابط بلندمدت و “انعطاف پذیری پاسخ های مشترک به بازارهای در حال تغییر یا نیازها و انتظارات مشتری” است.

جمع بندی

مدیریت کیفیت ( ایزو 9001 استاندارد ایزو مدیریت کیفیت) هنوز جزء بسیار مهم و استراتژیک رقابتی شرکت و سازمان ها می باشد. یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت کیفیت در جهان استاندارد ISO 9001 به شمار می رود که مزایای زیادی دارد و باعث محبوبیت آن در بین کارآفرینان می شود.

مطالعه مطالب زیر برای شما مفید خواهد بود :
روش گواهینامه ایزو معتبر
اخذ گواهینامه CE معتبر
انواع گواهینامه HSE معتبر
مدلهای گواهینامه آموزشی معتبر
مشاوره رایگان گواهینامه

در سال 2010 بیش از یک میلیون شرکت و سازمان با سیستم مدیریت کیفیت گواهی شده بر اساس استاندارد ISO 9001 وجود داشت. نتایج نشان می‌دهد که به طور معمول شرکت‌های بزرگ‌تر کنترل کیفیت بالغ‌تری دارند، و در حالی که شرکت‌های خرد عمدتاً به دلایل خارجی نیاز به صدور گواهینامه ISO 9001 بیشتر حس می شود. بنابراین داشتن گواهی نامه ایزو انگیزه‌های داخلی بیشتری در شرکت‌ها ایجاد می‌کند.

 

2 Responses

  1. ممنونم. راهنمایی کاملی در مورد اخذ دریافت گرفتن گواهینامه گواهی مدرک ایزو ISO بود. لطفا در مورد هزینه دریافت گواهینامه ایزو هم توضیح بدید

    1. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه دریافت گواهی نامه ایزو ، باید با کارشناسان رسمی مرکز نوین سرت تماس حاصل فرمایید تا بصورت دقیق و کامل خدمت شما توضیح داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شماره تماس مرجع اصلی صدور گواهینامه ایزو

ایزو ومقالات مفید

گفتگوی آنلاین
Send via WhatsApp