مرکز نوین سرت ارائه دهنده انواع گواهینامه ایزو ، CE، HSE

اخذ گواهینامه ایزو 10006 – استاندارد مدیریت کیفیت پروژه

4.9/5 - (157 امتیاز)

اخذ گواهینامه ایزو 10006

امروزه استانداردها ساختار بیشتری را در محیط کار فراهم می کنند و در نتیجه با به ارمغان آوردن مزایایی مانند کیفیت بهتر، ایمنی بیشتر و تبادل سریع، زندگی را ساده تر و آسان تر می کنند. در خدمت شما هستیم تا شما را با یکی از حائز اهمیت ترین استاندارد های بین المللی یعنی سیستم مدیریت کیفیت پروژه یا به عبارتی اخذ گواهینامه ایزو 10006 آشنا سازیم. از اینکه با نوین سرت همراه هستید تقدیر به عمل می آوریم.

ISO10006 چیست

حوزه مدیریت پروژه در مرحله ای قرار دارد که فرآیندها و مفاهیم آن در حال عادی سازی و هماهنگی است. استاندارد ISO 10006 نمونه ای از آن است. هدف این استاندارد ارائه جهت گیری در مورد مفاهیم، عناصر و رهنمودها برای کیفیت شیوه های مدیریت پروژه می باشد. به بیانی ساده تر می توان گفت با اخذ گواهینامه ایزو 10006 ISO دستورالعمل های خاصی از مدیریت کیفیت پروژه های یک سازمان را نشان می دهد که باید برای هر پروژه صرف نظر از پیشینه آن از جمله بزرگ، کوچک، بلند مدت، کوتاه مدت، فردی، گروهی، محیطی، صنعتی بودن آن دنبال شود.

برای ساده‌سازی تحلیل راهنمای سیستم مدیریت کیفیت در پروژه‌ها، «رویکرد فرآیند» در استاندارد بین‌المللی ISO 10006 گنجانده شده است. علاوه بر این، فرآیند یک پروژه به دو نوع طبقه‌بندی می‌شود: فرآیندهای مرتبط با محصول پروژه (آنهایی که عمدتاً با محصول پروژه مرتبط هستند مانند طراحی، تولید و غیره) و فرآیندهای مدیریت پروژه.

پرسنل یک سازمان برای مدیریت پروژه لازم است درک کنند که اخذ گواهینامه ISO 10006 راهنمای مدیریت کیفیت در پروژه است و نه راهنمای ساده برای مدیریت پروژه. ISO 10006 یک گواهی راهنما به شمار می رود. از این رو، قرار نیست از آن به عنوان فرآیند صدور گواهینامه/ثبت نام استفاده شود. اخذ گواهینامه ISO 10006 را می توان برای هر سازمانی که پروژه های کاری انجام می دهد صرف نظر از اندازه، شکل، گردش مالی، موقعیت جغرافیایی و غیره اعمال کرد. این استاندارد بین المللی رویکرد فرآیندی را اتخاذ می کند که از قانون چرخه دمینگ یا PDCA پیروی می کند.

اخذ گواهینامه ISO 10006 دو جنبه دارد:

  • فرآیند پروژه
  • محصول پروژه

هر دو جنبه تاکید بر این دارند که دستیابی به اهداف بهبود کیفیت یک پروژه مسئولیت بالایی در مدیریت آن لازم است.

شباهت ایزو 10006 با ایزو 9001

می توان گفت هر دو استاندار های ISO10006 و ISO9001 در خصوص سیستم مدیریت کیفیت شباهت های به هم دارند که در زیر برخی از آن ها عنوان شده است:

  • رویکرد فرآیندی
  • تمرکز بر مشتری
  • مشارکت مردم
  • رهبری
  • رویکرد سیستماتیک
  • رویکرد واقعی به تصمیم گیری
  • پیشرفت مستمر

مزایای داشتن و اخذ گواهی ایزو 10006

یک سازمان و شرکت می تواند با بهره مندی از گواهینامه ISO10006 مدیریت بهتری در اجرا و کیفیت پروژه های کاری خود داشته باشد و از مزایای زیادی برخوردار شود. برخی از این مزایا در زیر به آن اشاره است:

  • ISO 10006 تصویر شرکت و سهم بازار یک سازمان/پروژه را افزایش می دهد
  • رضایت مشتری با کیفیت و ایمنی تضمین مشتریان، کارکنان و سایر افراد مرتبط با پروژه به دست می آید.
  • پیروی از یک راهنمایی سیستماتیک هزینه های بیش از حد سازمان را کاهش می دهد.
  • فرآیند کارآمدتر و صرفه جویی در زمان را ارائه می دهد.
  • کمبودهای پروژه را برجسته می کند
  • فرصت بازاریابی بهتر و افزایش فروش را فراهم می کند.
  • بهبود مستمر کیفیت پروژه
  • تحویل به موقع پروژه

این استاندارد، جنبه های مختلف فعالیت مدیریت پروژه را به دو دسته اصلی، فرآیندها و فازها تقسیم می کند. در استاندارد ISO 10006 فازهای پروژه مواردی هستند که چرخه‌های عمر پروژه را به بخش‌های قابل مدیریتی مانند مفهوم، توسعه، پدیدآوری و خاتمه تقسیم می‌کنند.

فرآیندها نیز فعالیت هایی هستند که به طور مستمر برای دستیابی به هدف پروژه انجام می شوند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

فرایند های ایزو 10006

ISO 10006 اصطلاح پروژه را به عنوان یک فرآیند منحصر به فرد تعریف می کند که شامل مجموعه ای از فعالیت های هماهنگ و کنترل گردید با تاریخ شروع و پایان پروژه است که برای دستیابی به هدفی مطابق با الزامات خاص از جمله محدودیت های زمان، هزینه و منابع انجام می شود. به همین ترتیب، به مفهوم فرآیند به عنوان مجموعه ای از فعالیت های مرتبط یا متقابل اشاره می کند که ورودی ها را به خروجی تبدیل می کند. ورودی های یک فرآیند عموماً خروجی های سایر فرآیندها هستند.

فرآیندهای پروژه آن دسته از فرآیندهایی هستند که برای مدیریت پروژه و همچنین فرآیندهایی که برای تحقق محصول پروژه ضروری هستند، بنابراین کیفیت در مدیریت پروژه از یک سو به کیفیت فرآیند پروژه و از طرفی دلالت دارد. از سوی دیگر، کیفیت پروژه نهایی که محصول یک سازمان یا شرکت را نشان می دهد، هر دو مورد نیاز هستند و نیاز به راهنمای سیستماتیک دارند.

به طور کلی در این استاندارد فرایندهای پروژه براساس همانندیشان به یازده گروه تقسیم گردید که عبارتند از:

  • فرایندهای استراتژیک
  •  منابع
  •  کارکنان
  • وابستگی
  • محدوده
  • زمان
  • هزینه
  • ارتباطات
  • ریسک
  • خرید
  • اندازه گیری، تجزیه و تحلیل و بهبود

در ادامه تعریف هر یک ازاین فرایند ها را می توانید مشاهده فرمائید.

تعریف کامل فرایند های استاندارد ایزو 10006

این فرآیندها بر اساس میل آنها به یکدیگر گروه بندی می شوند. یازده گروه از فرآیندهایی که در بالا ارائه شدند به صورت زیر تعریف می شوند:

  1. فرآیند استراتژیک- این فرآیند چگونگی اعمال اصول مدیریت کیفیت را از طریق فرآیند استراتژیک تعریف می کند. بدین منظور مدیریت عالی را مسئول ایجاد فضای مناسب برای کیفیت و بهبود مستمر می داند. برای دستیابی به اهداف یک پروژه، لازم است از کیفیت مانند فرآیند و محصولات اطمینان حاصل شود. نیازهای مشتری و سایر شرکت کنندگان باید به بهترین نحو درک و تفسیر شود تا موفقیت پروژه محقق شود.

 

  1. فرآیندهای مرتبط با منابع – هدف فرآیندهای مرتبط با منابع، برنامه ریزی و کنترل منابع است. نمونه هایی از منابع شامل نرم افزار کامپیوتری، تجهیزات، امکانات، امور مالی، اطلاعات، مواد، پرسنل، خدمات و فضا می باشد.

 

  1. فرآیندهای مرتبط با کارکنان- کیفیت و موفقیت یک پروژه به پرسنل شرکت کننده بستگی دارد. هدف این فرآیندها ایجاد محیطی است که در آن پرسنل بتوانند به طور موثر و کارآمد در پروژه مشارکت کنند. این فرآیندها عبارتند از: ایجاد ساختار سازمانی پروژه، تخصیص پرسنل و توسعه تیم.

 

  1.  مرتبط با وابستگی متقابل- پروژه ها شامل سیستمی از فرآیندهای برنامه ریزی و وابسته به هم هستند و یک عمل در یکی از آنها معمولاً بر دیگران تأثیر می گذارد. فرآیندهای  وابستگی متقابل عبارتند از شروع پروژه و توسعه طرح مدیریت پروژه، مدیریت تعامل، مدیریت تغییر، و فرآیند و بسته شدن پروژه.

 

  1. محدوده- حوزه و محدوده پروژه شامل توصیف محصول پروژه، ویژگی های آن و نحوه اندازه گیری یا ارزیابی آنها می باشد.

فرایند های دوم

 

  1. فرآیند  با زمان- هدف این فرآیندها تعیین وابستگی ها و مدت زمان فعالیت ها و اطمینان از تکمیل به موقع پروژه است.

 

  1. فرآیندهای مرتبط با هزینه- کلیه هزینه های پروژه باید به وضوح مشخص شود (هزینه فعالیت ها، سربار، کالاها و خدمات). برآورد هزینه باید منابع اطلاعاتی مرتبط را در نظر بگیرد و باید به ساختارهای شکست پروژه مرتبط باشد.
  2. فرآیندهای مرتبط با ارتباطات – هدف این فرآیندها تسهیل تبادل اطلاعات لازم برای پروژه است. آنها از تولید، جمع آوری، انتشار، ذخیره سازی و ذخیره نهایی اطلاعات پروژه به موقع و مناسب اطمینان می دهند.
  3. فرآیند مرتبط با ارتباطات عبارتند از: برنامه ریزی ارتباطات، مدیریت اطلاعات و کنترل ارتباطات.
  4. فرآیندمرتبط با ریسک- این به عدم قطعیت ها اشاره دارد و خطرات پروژه ممکن است در سراسر پروژه رخ دهد. فرآیندهای مرتبط با ریسک عبارتند از شناسایی ریسک، ارزیابی ریسک، درمان ریسک و کنترل ریسک. راه حل های حذف، کاهش، انتقال، به اشتراک گذاری یا پذیرش ریسک ها، و برنامه ریزی برای استفاده از فرصت ها ترجیحاً باید مبتنی بر فناوری های شناخته یا داده های تجربی گذشته باشد، بدون افزودن احتمالات جدید برای ریسک. اگر خطری شناسایی شود، باید طرح اضطراری اجرا شود.
  5. فرآیندهای مربوط به خرید- این فرآیندها با به دست آوردن محصولات برای پروژه سروکار دارند. برنامه ریزی و کنترل خرید، مستندسازی الزامات خرید، ارزیابی تامین کننده، پیمانکاری فرعی و کنترل قرارداد مشخص گردید است.
  6. فرآیندهای مربوط به اندازه گیری و تجزیه و تحلیل و بهبود مستمر – این بند راهنمایی در مورد چگونگی یادگیری سازمان و سازمان پروژه از پروژه ها ارائه می دهد. هر دو باید از نتایج اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل داده‌های فرآیندهای پروژه استفاده کنند و اقدامات اصلاحی، اقدامات پیشگیرانه و روش‌های پیشگیری از تلفات را به کار گیرند تا امکان بهبود مستمر در پروژه‌های فعلی و آینده را فراهم کنند. سازمان پروژه باید تصمیم بگیرد که کدام عدم انطباق باید ثبت شود و کدام اقدامات اصلاحی کنترل شود.
نوین سرت چگونه می تواند در اخذ گواهی ایزو 10006 به شما کمک کند

مرکز مشاوره نوین سرت درک جامعی از IS0 10006 را به شما ارائه می دهد تا هیچ سردرگمی در ذهن شما و سازمان شما ایجاد نشود. این مرکز زمینه هایی را که باید روی آنها تمرکز کرد را برای شما برجسته و از دادن زمان اضافی به عوامل غیرضروری جلوگیری می کند.

نوین سرت به کمبود برنامه های شما اشاره می کند و به شما کمک می کند تا آن را برای دستیابی به استانداردهای گواهی ISO 10006 ( اخذ گواهینامه ایزو 10006) تدوین کنید.

مشاورین برجسته نوین سرت شما را در طول انطباق و اجرای کامل ISO 10006 تا کسب  گواهینامه خود راهنمایی می کنند.

کارشناس نوین سرت شما را در مورد منابع ناکافی راهنمایی می کند، مشکلات مختلف را حل می کند و همچنین اجازه نمی دهد هزینه های اضافی را برای اخذ گواهی خود پرداخت کنید.

ما تجزیه و تحلیل دقیقی از مشخصات کسب و کار شما را انجام می دهیم و قبل از طراحی طرح کلی پروژه، شکاف های موجود را حل و فصل می کنیم.

نوین سرت 24 ساعت هفته فعالیت دارد تا نیازهای مشتریان شما را در سراسر جهان برآورده کند. این به شما فرصت کافی می دهد تا خدمات ما را حتی در ساعات فرد و روزهای تعطیل درخواست کنید.

 جمع بندی

به طور خلاصه، استاندارد اخذ گواهینامه ایزو 10006 مقدار زیادی از فرآیندهای پروژه را پوشش می دهد، احتمالاً بیشتر از آنچه که انتظار می رود. در واقع، اعتقاد بر این است که این استاندارد عنوان «راهنمایی برای مدیریت پروژه با کیفیت» را نشان می دهد تا تنها به فرآیندهای «کیفیت» نگاه نمی کند، بلکه جنبه‌های گسترده‌تری از نحوه مدیریت یک پروژه به روشی با کیفیت را بررسی می کند. اطلاعات و راهنمایی های بسیار خوبی در این استاندارد وجود دارد که می تواند به مدیران پروژه کمک کند تا زمان تحویل و موفقیت پروژه های خود را بهبود بخشند.

همچنین ما به این موضوع که هر سازمانی پروژه‌هایی را انجام می‌دهد معتقد هستیم که دارای سیستم مدیریت کیفیت ISO 9000 است . باید اطمینان حاصل شود که این استاندارد در آنها گنجانده است.

امیدواریم که این مقاله حداقل شما را از ISO 10006 آگاه کرده باشد و به شما انگیزه داده باشد که آن را بیشتر بررسی کنید تا بتوانید در آینده از آن برای بهبود وضعیت پروژه های خود استفاده کنید.

نوین سرت خدمات حسابرسی عمیق و حرفه ای را در اختیارتان قرار خواهد که به طور قابل توجهی سختگیرانه تر از ممیزی های انجام گردید توسط دیگر سازمان های صدور گواهینامه عمل میکند. از این رو تضمین می کند که سازمان شما در طول ممیزی ها شکست نخورد. همچنین بسیار غیرممکن است که کل هزینه ها فراتر از ارقام بودجه باشد، مگر اینکه الزامات خاصی از پایان مشتری وجود داشته باشد.

ما از روش هایی برای استفاده از منابع موجود در سازمان استفاده می کنیم که به کاهش هزینه ها کمک می کند پس جای هیچ نگرانی نیست و هم اکنون با مشاورین ما تماس بگیرید. ازینکه تا این لحظه با ما همراه بودید سپاس گزاریم.

مطالعه مطالب زیر برای شما مفید خواهد بود :
روش گواهینامه ایزو معتبر
اخذ گواهینامه CE معتبر
انواع گواهینامه HSE معتبر
مدلهای گواهینامه آموزشی معتبر
مشاوره رایگان گواهینامه

 

One Response

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شماره تماس مرجع اصلی صدور گواهینامه ایزو

ایزو ومقالات مفید

گفتگوی آنلاین
Send via WhatsApp