مرکز نوین سرت ارائه دهنده انواع گواهینامه ایزو ، CE، HSE

استاندارد ایزو 17025 ( آزمایشگاه صنعتی )

4.9/5 - (226 امتیاز)

استاندارد ایزو 17025

تحقیق و توسعه صنعت کنونی به شدت به اندازه گیری دقیق بستگی دارد. آزمایشگاه های مدرن برای اینکه بتوانند این نیاز را برآورده کنند باید از تجهیزات اندازه گیری با کیفیت بالا استفاده کنند. همچنین برای به دست آوردن نتیجه اندازه گیری صحیح، آزمایشگاه باید از یک رویکرد سازمان یافته در فرآیند اندازه گیری استفاده کند. از این رو نوین سرت استاندارد ایزو 17025 را به شما معرفی میکند تا بتوانید هرچه سریعتر کسب و کارتان را بهبود بخشید. تا انتهای مطلب با نوین سرت همراه باشید تا آگاهی بیشتری از این گواهی دریافت کنید.

گواهی ایزو 17025 چیست؟

ایزو  17025 یک سیستم مدیریت کیفیت و استاندارد اصلی آزمایشگاه های صنعتی و دیگر آزمایشگاه ها می باشد. ایزو  17025 اشتراکات زیادی با ایزو 9001 دارد اما ایزو  17025 به طور خاص شایستگی فنی در خدمات تست آزمایشگاهی و کالیبراسیون را ارزیابی می کند و برای سازمان هایی که نتایج آزمایش و کالیبراسیون را تولید می کنند اعمال می شود.

به عبارتی گواهینامه ایزو  17025 مجموعه ای از پروتکل های مورد نیاز برای اعتبار بخشیدن به قابلیت های فنی و استانداردهای کیفی آزمایشگاه صنعتی می باشد. بنابراین، این گواهی نامه ایزو نشان دهنده توانایی یک آزمایشگاه برای ارائه مداوم نتایج دقیق علاوه بر مطابقت با مقررات موجود و برآورده کردن انتظارات مشتری است.

هدف ایزو 17025 چیست؟

هدف اصلی ایزو  17025 اطمینان از صلاحیت فنی و قابلیت اطمینان نتایج تحلیلی است. از این رو آزمایشگاه مورد نظر باید از الزامات مدیریتی و الزامات فنی استفاده کند تا بر بهبود کیفیت کار انجام شده در آزمایشگاه ها تأثیر می گذارد.

الزامات مربوط به ایزو 17025

این الزامات به‌عنوان ابزاری برای انتشار دانش جمعی استفاده می‌شود که یکپارچگی و اتحاد بین کارکنان را تسهیل می‌کند، انعطاف‌پذیری را در سازگاری با تغییرات محیطی فراهم می‌کند و مشکلات موجود را در اسرع وقت شناسایی می کند. این گواهی شامل تمامی انواع آزمایشگاه‌ها می‌شود، خواه متعلق به دولت، صنعت و یا در واقع هر سازمان دیگری باشد. برخی از الزامات گواهی ایزو 17025 در زیر مشخص شده اند:

  • اطلاعات در مورد سازمان، وضعیت حقوقی آن و پردازش اطلاعات محرمانه
  • نحوه پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت
  • رویه های موجود برای کنترل اسناد
  • نحوه مدیریت خدمات مشتری و شکایات احتمالی
  • پروتکل های برون سپاری
  • رویه های دنبال شده برای بهبود سیستم مدیریت کیفیت:
  • اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی، کنترل سوابق، ممیزی های داخلی و روش های بررسی مدیریت ارشد
  • نحوه تضمین صلاحیت کادر فنی در گواهی ایزو 17025
  • رویه هایی که برای اطمینان از کیفیت تجهیزات، امکانات و شرایط محیطی دنبال می شود.
  • نحوه انتخاب روش های آزمایش و کالیبراسیون که توسط آزمایشگاه انجام می شود
  • روش های مورد استفاده برای نمونه برداری، اندازه گیری قابلیت ردیابی و جابجایی اشیاء در طول آزمایش
  • رویه های انتخاب شده برای اطمینان از کیفیت و تولید گزارش نتایج

 

مزایای گواهینامه ایزو  17025

مطابق با سایر استانداردهای ایزو، گواهی ایزو 1705 مستلزم کار و تلاش برای یک آزمایشگاه است. با این حال، توانایی تأیید اینکه یک آزمایشگاه تمام الزامات ذکر شده در استاندارد را برآورده می کند، مستلزم چندین مزیت است:

 

  • صرفه جویی در هزینه و زمان:

اعتباربخشی با اجتناب از آزمایش مجدد محصولات، مقدار زیادی از زمان و سرمایه عملیاتی را ذخیره می کند. همچنین الزامات ممیزی تامین کنندگان فردی توسط شخص ثالث را حذف می کند.

  • کاهش ضایعات:

اعتبار آزمایشگاهی یک رویکرد پایدار برای آزمایشگاه ها برای نشان دادن صلاحیت فنی، القای اعتماد در بین مشتریانشان است. استاندارد بودن تست ها و کالیبراسیون ها از تکرار فرآیندها یا هدر رفتن مواد جلوگیری می کند.

  • دقت بهبود یافته:

استاندارد روش های تست و کالیبراسیون را تایید می کند و نتایج دقیق را تضمین می کند.

  • شناخت بین‌المللی:

گواهی اعتبار جهانی به رسمیت شناخته شده، عملکرد آزمایشگاه شما را برای مشتریان و ذینفعان تأیید می‌کند، بنابراین به شما برتری نسبت به رقبای خود می‌دهد و شهرت شما را در سطح بین‌المللی افزایش می‌دهد.

  • شایستگی فنی:

اعتبار آزمایشگاهی به معنای قابلیت ردیابی اندازه گیری است و کالیبراسیون ها با بالاترین استانداردها مطابقت دارند. این صلاحیت فنی کارکنان آزمایشگاه را برای ارائه نتایج صحیح و معتبر ایجاد می کند.

  • افزایش راندمان آزمایشگاه:

گواهینامه ISO 17025 یک راه عالی برای آزمایش آزمایشگاه ها برای افزایش کارایی عملیاتی و بهره وری است. این روش ها، روش ها و تجهیزات آزمایشگاهی کارکنان را ارزیابی می کند و اطمینان حاصل می کند که می توانید نتایج دقیقی را در آزمایشگاه خود ایجاد کنید. حفظ نتایج با کیفیت بالا و کاهش عدم قطعیت ها و خطاهای اندازه گیری برای موفقیت یک آزمایشگاه تست یا کالیبراسیون بسیار مهم است.

نحوه اخذ گواهینامه ایزو 1705 از نوین سرت

برای دریافت گواهینامه ایزو  17025، لازم است یک سری مراحل را دنبال کنید که نوین تمامی این مراحل را در زیر در اختیارتان قرار است:

ابتدا باید با مرجع اعتبار سنجی ذیصلاح تماس بگیریدو این مراجع توانایی های آزمایشگاه شما را برای مطابقت با استاندارد ISO 17025 مطالعه می کند. هر کشور عضو ISO حداقل یک نهاد اعتباربخشی دارد که مسئول راه اندازی فرآیند خواهد بود.

مرحله اعتباربخشی اینگونه آغاز می شود، جایی که آزمایشگاه باید نشان دهد که الزامات ذکر شده در استاندارد را مطابق با آنچه در بالا در این مقاله ذکر شد، برآورده می کند.

قبل از اعطای رسمی گواهینامه ISO 17025، می توان یک پیش ارزیابی برای شناسایی نقاط ضعف احتمالی مدل عملیاتی آزمایشگاه و طراحی مجدد آنها انجام داد.

روش‌های مختلفی مانند اسناد و آزمایش یا بازرسی تجهیزات کالیبراسیون، و همچنین مصاحبه با تکنسین‌های مسئول تجهیزات، در میان سایر موارد، اعمال می‌شود.

در پایان دوره ارزیابی، می توان آزمایشگاه را مطابق با گواهینامه ایزو  17025 اعلام کرد یا به نقاط بهبودی اشاره کرد که قرار است برای ارزیابی مجدد طراحی مجدد شوند. در هر صورت، ارزیابی دوم محدود به حوزه ای خواهد بود که قرار بوده بازطراحی شود یا مسائلی که قرار بوده به آن توجه شود می باشد.

پس از تایید این استاندارد، آزمایشگاه ها با کار بر اساس این استاندارد به کاربران خود تضمین می کنند که کیفیت و اعتبار آزمایشات و خدمات آنها الزامات گواهی نامه را برآورده می کند.

چه کسانی باید استاندارد ISO 17025 را رعایت کنند

صدور گواهینامه این استاندارد برای هر سازمانی که آزمایش یا کالیبراسیون را انجام می دهد هدف قرار می گیرد.

بسیاری از آزمایشگاه‌ها اعم از دولتی و خصوصی که می‌توانند از رعایت استاندارد ISO 17025 بهره‌مند شوند، شامل آزمایشگاه‌های تحقیقاتی بخش‌های مختلف (دانشگاهی، دولتی، صنعتی و غیره) و سازمان‌های صدور گواهی‌نامه محصول می‌شوند. مانند آزمایشگاه‌هایی که تست میکروبیولوژیکی یا بسته‌بندی، و همچنین آزمایشگاه‌های کالیبراسیون آکوستیک و دما انجام می دهد.

تفاوت بین ISO 17025 و ISO 9001

استاندارد ایزو  17025 تفاوت هایی با استاندارد ایزو  9001 دارد. اگرچه هر دو سیستم های کیفیتی هستند که می توانند در هر صنعتی اعمال شوند، دامنه آنها تفاوت های زیادی دارد. ایزو  17025 تنها مخصوص آزمایشگاه ها می باشد، در حالی که ایزو  9001 را می توان برای هر سازمان دیگری اعمال کرد.

علاوه بر این، الزامات ایزو 9001 در مورد منابع و فرآیندها برای هر صنعتی عمومی است، در حالی که ISO 17025 برای آزمایشگاه های آزمایش و کالیبراسیون خاص تر و دقیق تر است.

همراه با آن، ایزو  17025در روش شناسی خود شناسایی مشکلات داخلی یا خارجی را مشخص نمی کند. بنابراین، شما همچنان باید علاوه بر توسعه دامنه سیستم مدیریت کیفیت، زمینه سازمان را تعیین و نشان دهید. از طرفی استاندارد ایزو  9001 شامل تدوین اهداف کیفیت می باشد.

اعتبار سنجی ایزو 17025 به چه معناست؟

برای دستیابی به اعتبار ایزو  17025، سیستم مدیریت کیفیت و صلاحیت فنی آزمایشگاه به طور کامل توسط شخص ثالث ارزیابی می شود. ممیزی ها به طور منظم برای حفظ اعتبار انجام می شود. اعتبار سنجی ایزو  17025 فقط توسط یک نهاد اعتبار سنجی مجاز مثل نوین سرت اعطا می شود. اعتباربخشی به این معناست که آزمایشگاه الزامات مدیریتی و الزامات فنی ISO17025 را برآورده کرده است و از نظر فنی برای تولید نتایج کالیبراسیون و آزمایش صلاحیت دارد.

چرا کالیبره کردن ابزارها در آزمایشگاه زیر نظر ISO 17025 مهم است؟

گواهینامه ایزو  17025 ثابت می کند که یک آزمایشگاه دارای سیستم مدیریت کیفیت قابل قبولی است و توانایی و صلاحیت ارائه نتایج آزمایش و کالیبراسیون را دارد. آزمایشگاه های معتبر آزمایش هایی را بر اساس استانداردهای بین المللی یعنی  17025انجام می دهند و نتایج بین سازمان های دولتی و نظارتی مختلف قابل قبول است. ترتیب بین نهادهای تأیید صلاحیت به این صورت است که نتایج آزمون اعضای معتبر بدون توجه به نهاد تأیید صلاحیت، حداقل استاندارد کیفی یکسانی را داشته باشد و نتایج کالیبراسیون به گونه‌ای تشخیص داده شود که گویی آنها کالیبراسیون را خودشان انجام داده‌اند.

به بیانی ساده اعتباربخشی و دریافت ایزو 17025 نقش مهمی در حمایت از ایجاد نتایج دقیق و قابل اعتماد از آزمایش‌های آزمایشگاهی، کالیبراسیون، نمونه‌برداری و خدمات اندازه‌گیری در بسیاری از بخش‌های صنعت ایفا می‌کند.

مراحل اعتباربخشی ایزو  17025

  • آشنایی با کلیت استاندارد
  • تجزیه و تحلیل شکاف های موجود
  • برنامه ریزی پروژه
  • آموزش کارکنان سازمان
  • مستند سازی سیستم مدیریت کیفیت
  • اجرا و پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت.
  • ممیزی سیستم مدیریت کیفیت.
  • ممیزی اعتباربخشی

هزینه دریافت گواهینامه ISO 17025 چقدر است؟

با توجه به شرایطی که هر سازمان و آزمایشگاهی که در آن قرار دارد نیاز است تا در ابتدا با کارشناسان و تیم مشاوره مجرب نوین سرت در ارتباط باشید و از هزینه نهایی آگاه شوید.

در چه مدت گواهی ایزو  17025  خود را دریافت کنیم ؟

به طور معمول، یک آزمایشگاه شش ماه تا یک سال طول می کشد تا برای ارزیابی اعتبار سنجی شود. خود ارزیابی، از روز اول تا صدور گواهی، تقریباً 8 هفته طول می کشد تا تکمیل شود.

آیا گواهینامه های نوین سرت منقضی می شوند؟

اگر پس از گذشت دو سال از تاریخ درخواست، درخواست همچنان معلق باشد، درخواست لغو خواهید شد.

گواهی نوین سرت چیست؟

مرکز مشاوره نوین سرت به طور رسمی تسهیلاتی را به رسمیت می شناسد که الزامات شایستگی را برای تولید نتایج فنی قابل اعتماد برای یک روش آزمون خاص برآورده می کند. نوین سرت اعتبار یکپارچه ای را برای استانداردهای متعدد و بسیاری از برنامه های خاص صنعت بر اساس ایزو 17025 فراهم می کند.

مشاوران مرکز صدور گواهی نوین سرت در سریع ترین زمان ممکن و با نازل ترین قیمت ها گواهی ISO 17025 شما را به دستتان خواهند رساند. ما به شما در دستیابی به اهداف اعتباربخشی ، صرف نظر از صنعت شما، کمک می کنیم.

چرا نوین سرت را انتخاب کنیم؟

سالهاست که مشاوران مرکز مشاوره و صدور گواهی نوین سرت به آزمایشگاه ها کمک کرده اند تا با موفقیت گواهی ISO 17025 و سایر استانداردهای ایزو را به دست آورند و حفظ کنند. از طریق خدمات و مشاوره ما، مشتریان ما بهترین راه حل ها را دریافت خواهند کرد.

جمع بندی

از آنجایی که الزامات استاندارد ایزو  17025 بیان می کند که آزمایشگاه ها باید شایستگی خود را نشان دهند، از این رو کار آزمایشگاهی مستلزم استفاده مناسب از تجهیزات آزمایشگاهی و متعهد به پیروی از روش های کنترل شده است.

تایید صلاحیت ایزو  17025 آزمایشگاه ها را قادر می سازد تا تضمین کنند که به شیوه ای ماهرانه عمل می کنند و نتایج معتبری را در سراسر دنیا ایجاد می کنند. بنابراین به عنوان راهی برای کسب مزیت رقابتی شناخته می شود.

این گواهینامه همکاری بین سازمان های فراتر از مرزهای ملی را تسهیل می کند، زیرا استاندارد کیفیتی را برای نتایج به دست آمده ایجاد می کند. بنابراین، تجارت بین المللی را نیز تقویت می کند.

کارشناسان ما در خدمت شما هستند تا به شما کمک کنند تا به طور مداوم الزامات مربوط به ایزو 17025 را اجرا و پیاده سازی کنید. متخصصان ما برای پشتیبانی از شما در هر مرحله از فرآیند صدور و اخذ گواهی ایزو 17025 و یا اخذ انواع گواهینامه های ISO و نشان CE اروپا و همچنین گواهینامه HSE-MS و همچنین تمامی گوهینامه های آموزشی شخص حقیقی در دسترس شما خواهند بود. همین حالا از تجربه دیرینه ما در صدور گواهینامه های استادارد ایزو استفاده کنید.

3 Responses

  1. ما برای آزمایشگاهمون ISO9001 بگیریم یا ISO17025 درواقع کدام از این استانداردهای ایزو برای آزمایشگاه ها الزامی است ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شماره تماس مرجع اصلی صدور گواهینامه ایزو

ایزو ومقالات مفید

گفتگوی آنلاین
Send via WhatsApp