مرکز نوین سرت ارائه دهنده انواع گواهینامه ایزو ، CE، HSE

ایزو ۵۰۰۰۱ (استاندارد ایزو مدیریت انرژی)

4.8/5 - (166 امتیاز)

ایزو ۵۰۰۰۱ (استاندارد ایزو مدیریت انرژی)

در اکثر سازمان ها، انرژی یک جز حیاتی محسوب می شود و استفاده از آن می تواند پیامدهای هزینه بر زیادی را با خود به همراه داشته باشد. از این رو امروز قرار است شما را با یکی دیگر از استاندارد های مهمی که در این زمینه میتواند کمک رسان شما و سازمانتان باشد، آشنا کنیم. ایزو ۵۰۰۰۱ (استاندارد ایزو مدیریت انرژی) این استاندارد به شما کمک می کند تا یک رویکرد ساختاریافته نسبت به اندازه گیری و نظارت بر میزان مصرف انرژی داشته باشید.

با اندازه‌گیری و نظارت بر مصرف انرژی، این استاندارد به شما در کاهش هزینه‌ها و بهبود عملکرد انرژی کمک می‌کند و همچنین به شما در دستیابی به اهداف زیست‌محیطی و کاهش انرژی کمک می‌کند.

سرمایه گذاری در سیستم مدیریت انرژی ISO 50001 ، ایزو ۵۰۰۰۱ (استاندارد ایزو مدیریت انرژی) سرمایه گذاری در بهبود سیاره ما است. ما حامی شرکت هایی هستیم که این گام را برای کاهش ضایعات، هزینه‌ها و خطرات و در عین حال حمایت از محیط زیست در این فرآیند انجام دهند. از این رو به کمک تیم فعال و مجرب نوین سرت می توانید هر چه زود تر خواسته خود را عملی کنید.

ایزو 50001 چیست؟

استاندارد ایزو 50001 {ایزو ۵۰۰۰۱ (استاندارد ایزو مدیریت انرژی)} یک استاندارد بین المللی می باشد که به صورت داوطلبانه و با هدف توسعه و استقرار یک سیستم مدیریت انرژی سیستماتیک به منظور اولویت بندی عملکرد انرژی اعمال می شود. این بخشی از چارچوب استانداردهای سیستم های مدیریت مبتنی بر بهبود مستمر است.

صدور گواهینامه سیستم مدیریت انرژی بر اساس استاندارد ISO 50001 به شما این امکان را می دهد تا ثابت کنید که از سیاست های بهره وری انرژی که خودتان تعیین کرده اید پیروی می کنید. این درخواست برای صدور گواهینامه به طور کلی با رویکرد کیفیت، CSR و سیاست زیست محیطی شما مطابقت دارد.

اهداف سیستم مدیریت انرژی

داشتن گواهی ایزو 50001 {ایزو ۵۰۰۰۱ (استاندارد ایزو مدیریت انرژی)} سازمان ها را قادر می سازد تا سیستم ها و فرآیندهای مورد نیاز برای بهبود عملکرد انرژی را ایجاد کنند

به ویژه در رابطه با کارایی، استفاده و مصرف انرژی و همچنین منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و هزینه های انرژی می شود.

گواهی ISO 50001 الزامات دقیقی را از نظر سیستم مدیریت انرژی (EnMS) تعریف می کند و به سازمان اجازه می دهد تا:

 

  • توسعه و اجرای سیاست انرژی کارآمدتر باشد.
  • تعیین اهداف، اهداف و برنامه های عملی که آن را قادر می سازد به تعهدات بیان شده در این خط مشی عمل کند.
  • نتایج سیاست های مربوط به انرژی را با استفاده از داده ها اندازه گیری کنید
  • اقدامات لازم را برای بهبود مستمر عملکرد انرژی خود انجام دهد.

این امر به ایجاد یک فرآیند بهبود مستمر کمک می کند که منجر به استفاده کارآمدتر از منابع انرژی موجود، بهبود رقابت و کاهش گازهای گلخانه ای می شود. اجرای این طرح، نظارت بر انرژی و تجزیه و تحلیل انرژی را تشویق می کند.

سیستم مدیریت انرژی (EnMS) برای چه افرادی لازم است؟

اساساً، هر شرکتی که مقدار مشخصی نیرو مصرف می‌کند و تعداد زیادی بار و فرآیندهای مختلف دارد، از معرفی یک سیستم مدیریت انرژی بر اساس ایزو 50001 سود می‌برد. سیستم پشت آن اقدامات هدفمند پایدار برای کاهش هزینه‌های انرژی را تضمین می‌کند. علاوه بر این، EnMS بر اساس ISO 50001 {ایزو ۵۰۰۰۱ (استاندارد ایزو مدیریت انرژی)} نیز به یک ابزار بازاریابی قابل توجه برای ارائه یک فلسفه شرکت سبز و آگاه از محیط زیست در آینده تبدیل خواهد شد. همچنین سیستم مدیریت انرژی یک حلقه بسته با هدف بهبود مستمر شناخته می شود.

تولیدکنندگان انرژی، شرکت‌های مصرف‌کننده انرژی، سازمان‌های عمومی یا فرا دولتی (واحدهای مربوط به دیگ بخار)، مالکان مسکن اجتماعی (مدیریت سهام ساختمان)، مدیران سایت یا مدیران سازه‌های کوچک بیشتر به این گواهی نامه نیاز دارند.

مدت اعتبار گواهی ایزو 50001

مدت اعتبار گواهی نامه ایزو 50001  مشروط به انجام ممیزی نظارت سالانه، سه سال است. تمدید گواهینامه شامل از سر گری ممیزی می باشد که توسط حسابرس انجام می شود. همچنین می‌توانید تمدید گواهی خود را به دست نهاد های صدور گواهی‌ ایزو مانند نوین سرت بسپارید.

مراحل اخذ گواهینامه  ایزو ۵۰۰۰۱ ( استاندارد ایزو مدیریت انرژی )  

صدور گواهینامه ISO 50001 یک رویکرد داوطلبانه است. با این حال، برای ارائه درخواست گواهینامه خود در بهترین شرایط، برای تسهیل در اخذ آن و برآورده کردن بهتر الزامات استاندارد ایزو 50001، توصیه می کنیم:

 

  • که سیستم مدیریت انرژی شما 6 ماهی باشد که در حال کار کردن است.
  • اینکه حداقل یک بار مورد حسابرسی یا ممیزی قرار گرفته شده باشد.
  • که یک بررسی مدیریتی انجام شده باشد.

 

مزایای گواهی ISO 50001 چیست؟

ایزو  50001 یک راه حل گسترده است که می تواند تقریباً به هر سازمانی معرفی شود. می توان آن را برای مشاغل بزرگ و کوچک اعمال کرد و به اندازه کافی انعطاف پذیر است تا بتواند برای فعالیت در هر صنعتی مناسب باشد. برخلاف سایر استانداردهای زیست محیطی مشابه، در سطح بین المللی شناخته شده است.

با پذیرش ایزو 50001، یک سازمان در جهت اهداف مهم و ارزشمند تلاش می کند. اینها شامل افزایش بهره وری انرژی و بهینه سازی منابع در سراسر تاسیسات آنها می شود. این گواهی برای کمک به سازمان برای محدود کردن اثرات زیست محیطی خود، مانند انتشار CO2، مصرف مواد خام و منابع طبیعی، و عوامل موثر در تغییرات آب و هوایی طراحی شده است.

این روز ها تعداد شرکت های دارای گواهینامه ایزو 5001 به سرعت در حال افزایش است زیرا شرکت ها آگاهی و قدردانی بیشتری نسبت به مزایای مرتبط با آن دارند. سند ایزو  50001 نشان دهنده تعهد سازمان به بهبود مستمر در مدیریت انرژی است. این به سازمان ها کمک می کند تا در صنعت خود برجسته شوند و شهرت قوی برای مسئولیت زیست محیطی ایجاد کنند.

یک سیستم مدیریت انرژی موثر به سازمان ها برای دستیابی به اهداف زیست محیطی کمک می کند، اما همچنین به آنها کمک می کند تا در هزینه مواد خام و انرژی صرفه جویی کنند. مزیت های اقتصادی کاهش هزینه ها اغلب به حاشیه سود بالاتر و یک مزیت استراتژیک برای سازمان هایی که در بازارهای رقابتی کار می کنند تفسیر می شود. از آنجایی که مشخصات تدارکات غالباً به عنوان شرط تأمین نیاز به صدور گواهینامه دارند، صدور گواهینامه همچنین می تواند به ایمن سازی تجارت بیشتر کمک کند.

سیستم مدیریت انرژی ایزو  50001 چگونه پیاده سازی می شود؟

سازمانها باید مراحل زیر را برای اجرا و پیاده سازی استانداردهای ایزو  50001 و اخذ گواهینامه دنبال کنند.

کارکنان و مدیریت را در مورد الزامات و اهداف کلیدی آگاه شوند.

ارائه آموزش برای کارکنان مربوطه.

تجزیه و تحلیل شکاف ها و مشکلات برای شناسایی بخش هایی که نیاز به بهبود دارند.

یک طرح پروژه تهیه شود.

مدیران پروژه و اعضای تیم را تعیین شوند.

سیستم مدیریت انرژی طراحی و مستند سازی بشود.

ممیزی داخلی انجام گیرد.

و در نهایت این سیستم مدیریت انرژی پیاده سازی و اجرا شود.

چگونه سیستم مدیریت انرژی ایزو  50001 باعث بهبود مستمر می شود؟

مفهوم پایه ایزو 50001 این است که بهبود مستمر امکان پذیر است. بهبود مستمر از طریق همان مدل فرآیند ایزو  9001 و ایزو  14001، که رویکرد یا چرخه PDCA نامیده می شود، ترویج داده می شود.

چرخه PDCA

p-طرح: محاسبه و بررسی مصرف انرژی. اهداف را برای نتایج سیستم و فرآیندها تعیین می کند.

D- انجام: تعریف و اجرای برنامه های عملیاتی برای فعالیت های هدف.

C– بررسی: فرآیندها و بهره وری انرژی را در رابطه با سیاست ها، اهداف و الزامات پیگیری و اندازه گیری می کند و نتایج را گزارش می دهد.

A– اقدام: اقداماتی برای بهبود عملکرد فرآیند انجام می دهد.

این رویکرد چرخه ای سازمان ها را تشویق می کند تا در جهت بهبود مستمر تلاش کنند. طبق استاندارد ایزو 50001، برای یک سیستم مدیریت انرژی، این بدان معنی است که استانداردهای انرژی باید دائماً افزایش یابد و بهره وری انرژی مربوطه باید نظارت شود. فقط از این طریق می توان فرآیندهای انرژی را به طور مداوم بهبود بخشید.

بهبود عملکرد مستلزم جمع‌آوری، پردازش و بایگانی سریع و دقیق داده‌ها است. تجزیه و تحلیل داده ها و گزارش گیری از طریق نمودارها درک و تفسیر نتایج را آسان تر می کند.

از این رو برای بهبود عملکرد می توان شرایط زیر را تعریف نمود:

  • شناسایی پتانسیل صرفه جویی در انرژی.
  • ایجاد یک برنامه عملیاتی.
  • بهبود بهره وری و مصرف انرژی.
  • کاهش مصرف انرژی و هزینه ها.
  • کاهش انتشار گازهای گلخانه ای.
  • مشارکت همه کارکنان در یک پروژه به صوذت متحدانه

صدور گواهی ایزو 50001

صدور گواهینامه سیستم مدیریت انرژی (EnMS) بر اساس استاندارد ISO 50001 به شما این امکان را می دهد تا ثابت کنید که با خط مشی بهره وری انرژی که خودتان تعیین کرده اید پیش می روید.

گواهینامه ایزو  50001 فقط می تواند توسط سازمان های معتبر صادر کننده گواهی ایزو مثل نوین سرت برای شما صادر شود.

مراحل و فرآیندها

برای دریافت گواهی نامه ایزو  50001، گواهینامه نوین سرت شما را طی 6 مرحله منتهی به صدور گواهینامه می کند:

  • درخواست صدور گواهینامه
  • برنامه ریزی
  • ممیزی اولیه
  • تصمیم صدور گواهینامه
  • صدور گواهینامه
  • ممیزی و پیگیری سالانه

مرکز مشاوره و صدور گواهی نامه نوین سرت چه کمکی در سیستم مدیریت انرژی شما انجام می دهد؟

نوین سرت به شما مشاوره هدفمند در مورد مدیریت انرژی ارائه می دهد. ما از ابتدا تا انتها یا در حدی که می خواهید به شما کمک می کنیم. ما به شما تمام راهنمایی های لازم را از اینکه چگونه از مدیریت انرژی خود حداکثر استفاده را ببرید، خواهیم گفت. علاوه بر این ما به تنظیم خط مشی ها، شرح اهداف، شناسایی الزامات قانونی قابل اجرا، سازماندهی دوره های مراقبتی و توسعه ابزار کمک می کنیم.

 

با همکاری شما می‌توانیم تشخیص دهیم که برای داشتن یک سیستم مدیریت انرژی چه چیزی لازم است. ما از دانش حرفه ای خود در مورد ایزو  50001 استفاده می کنیم که با همکاری سایر سازمان های استاندارد اروپایی توسعه داده ایم. ایزو  50001 به عنوان یک استاندارد مدیریت سازماندهی شده است و اگر قبلاً یک سیستم مدیریت کیفیت و مدیریت مانند ISO 9001 یا ISO 14001 دارید، به راحتی قابل تطبیق است.

 

جمع بندی

ایزو  50001 الزاماتی را برای استقرار، پیاده سازی، حفظ و بهبود سیستم مدیریت انرژی مشخص می کند که هدف آن این است که یک سازمان را قادر سازد تا از یک رویکرد سیستماتیک در دستیابی به بهبود مستمر عملکرد انرژی، از جمله بهره وری انرژی، مصرف انرژی پیروی کند.

ایزو  50001 همچنین الزامات مربوط به مصرف انرژی را مشخص می کند، از جمله اندازه گیری، مستندسازی و گزارش، شیوه های طراحی و تدارکات برای تجهیزات، سیستم ها، فرآیندها و پرسنلی که به عملکرد انرژی کمک می کنند.

ISO 50001 برای همه متغیرهای مؤثر بر عملکرد انرژی که می تواند توسط سازمان نظارت و تحت تأثیر قرار گیرد، اعمال می شود. گواهی ایزو  50001معیارهای عملکرد خاصی را در رابطه با انرژی تجویز نمی کند.

ایزو  50001 برای سیستم های مدیریت انرژی برای استفاده مستقل طراحی شده است، اما می توان آن را با سایر سیستم های مدیریت هماهنگ یا ادغام کرد.

ایزو 50001 برای هر سازمانی که بخواهد از انطباق با خط مشی انرژی اعلام شده خود اطمینان حاصل کند و مایل است این را به دیگران نشان دهد قابل اجرا است، چنین انطباق یا از طریق خود ارزیابی و خوداظهاری انطباق یا با گواهی مدیریت انرژی تایید می شود.

مرکز مشاوره و سازمان صدور گواهینامه ایزو نوین سرت بر اساس مجموعه ای کلیدی از اصول به منظور ایجاد نتایج متعادل و پایدار برای مشتریان خود است:

هزینه ثابت: اجرای سیستم های مدیریتی ایزو از روز اول با نرخ ثابتی قیمت گذاری می شود. بدون هزینه های پنهان، بدون فاکتورهای غیرمنتظره.

پیاده سازی انعطاف پذیر: طراحی شده برای مطابقت با نیاز و برنامه کاری شما.

تخصص: همه مشاوران و ارزیابان نوین سرت با موفقیت بر اساس بالاترین استاندارد توسط یک سازمان آموزشی تایید شده آموزش دیده اند و به دلیل مشارکت در ارزش و بهترین عملکرد، شهرت یکپارچگی را به دست آورده اند. نوین سرت تضمین می‌کند که مشاور و ارزیاب شما برای کمک و ممیزی کسب‌وکار شما در اخذ گواهی ایزو از جمله ایزو 50001 خواهد بود.

خدمات کامل: نوین سرت پیاده سازی کامل را ارائه می دهد. ما کتابچه‌های راهنما را تولید می‌کنیم و با بهبود سیستم‌های موجود، فرآیند را تا حد امکان ساده می‌کنیم.

آموزش: نوین سرت آموزش هایی را برای تکمیل ایزو شما ارائه می دهد. آموزش با نوین سرت انعطاف پذیر است و توسط مربیان با تجربه نوین سرت ارائه می شود.

One Response

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شماره تماس مرجع اصلی صدور گواهینامه ایزو

ایزو ومقالات مفید

گفتگوی آنلاین
Send via WhatsApp