مرکز نوین سرت ارائه دهنده انواع گواهینامه ایزو ، CE، HSE

گرفتن رتبه پیمانکاری

4.9/5 - (338 امتیاز)

گرفتن رتبه پیمانکاری

هر پروژه اجرایی و نظارتی مستلزم کار سخت و مهارت چندین متخصص، تاجر و پیمانکار است. پروژه رتبه بندی پیمارنکاران در بسیاری از حوزه های کاری و شرکت ها رایج می باشند. گواهینامه رتبه پیمانکاری سهم قابل توجهی در انواع پروژه ها دارند و نوین سرت امروز به بررسی برخی از اصول این حوزه پیچیده و مهم می پردازد.

گواهی رتبه بندی به چه معناست؟

استاندارد رتبه بندی معیاری است برای اینکه یک شرکت در رقابت با شرکتهای دیگر خود را نشان داده و بتواند توان خود را در زمینه های مالی، اجرایی، علمی، و…به اثبات برساند. با بالا رفتن رتبه یک شرکت، در حقیقت آن شرکت شناخته تر می شود و می تواند نظر پروژه های اجرایی و سرمایه گذاری را به خود معطوف ساخته و در پروژه های بزرگ دولتی و خصوصی مشارکت داشته باشد.

انواع رتبه بندی شرکت ها

اکثر رتبه بندی شرکت ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

  • شرکتهای پیمانکار
  • شرکتهای مشاور

اخذ رتبه پیمانکاری چیست؟

اقدام به رتبه پیمانکاری یکی از مهم ترین اقداماتی است که شرکت های پیمانکاری باید بعد از ثبت شرکت اقدام به اخذ آن نمایند. رتبه بندی پیمانکاران به مرتبه یا رتبه ای گفته می شود که به اشخاص حقیقی و حقوقی که به عنوان پیمانکار فعالیت می کنند، داده می شود تا معیاری برای سنجش سطح کیفی و کمی پروژه های انجام گردید توسط آنان باشد.

انواع رتبه های پیمانکاری

  • پیمانکار حقیقی : پیمانکار حقیقی یک عضو حقیقی می باشد که بر اساس قوانین موجود در آیین نامه به انجام کار می پردازد . این پیمانکار دارای رتبه پیمانکار نیز می باشد .

 

  • پیمانکار حقوقی : پیمانکار حقوقی نیز یک عضو حقوقی است که بعد از به ثبت رسیدن شرکت در اداره ثبت شرکت ها و یا اداره ثبت اسناد و املاک ، گواهی مربوط به صلاحیت رتبه بندی را دریافت می کند.

 

 

روش دسته بندی توانایی های پیمانکاران

پیمانکاران بر حسب توانایی هایشان به سه دسته یا رتبه تقسیم میشوند

 

  • همه ی دسته ی اول: پیمانکاران حقیقی یا حقوقی که تمامی سهام شرکت آنها به طور کامل به شخصی حقیقی و ایرانی تعلق دارد .
  • تمامی دسته ی دوم: پیمانکارانی حقیقی یا حقوقی هستند که تمام سهام شرکت آنها به شهرداری ها ، موسسات ، سازمان ها ، دولت ، و ارگانهای جمهوری اسلامی تعلق دارد .
  • و دسته ی سوم: پیمانکاران و شرکت هایی که در دسته های اول و دوم نباشند متعلق به دسته ی سوم هستند .

 

نکات مهمی که برای تعیین این دسته بندی ها باید به آن توجه شود این است که اگر شرکتی باشد که تمامی سهام آن متعلق به افرادی حقیقی یا حقوقی در نوع اول باشد ، خود این شرکت در نوع یا دسته ی اول جای می گیرد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت رتبه پیمانکاری

  • قرارداد سازمان و اینکه کارکنان از اعضای دلت نباشند ، که رعایت این موارد برای اعضای هیئت مدیره الزامی می باشد .
  • تقاضای مربوط به رتبه بندی شرکت باید بر روی سربرگ شرکت به همراه شماره تلفن و آدرس بر اساس روزنامه ذکر شود .
  • در صورتی که شرکت دارای رتبه قبلی باشد ، باید اصل گواهی نامه را نیز در اختیار داشته باشد .
  • تمام ارائه کپی مدارک از شرکت نامه و تقاضانامه و اساسنامه که به وسیله سازمان ثبت شرکت ها به ثبت رسیده باشد.
  • اکثرا ارائه آخرین صورت جلسه سهامداران
  • عمده ارائه کپی کارت ملی ، شناسنامه و مدارک تحصیلی
  • تمامی ارائه اصل و کپی مدارک تحصیلی برای بازدید کارشناس
  • به طور کلی ارائه کپی کارت پایان خدمت فارغ التحصیلان تا 3 سال گذشته
  • عمدتا ارائه آدرس و شماره تلفن افرادی که سهامدار و امتیاز آور هستند در سربرگی که دارای شماره ، تاریخ و آدرس باشد .
  • روشهای ارائه کپی موافقت نامه و یا قرارداد که با تاییدیه کارکرد ها همراه باشد .
  • مدل ارائه دادن کارکرد هایی که با تاییدیه همراه باشند .
  • و در نهایت ارائه اظهارنامه مالیاتی مربوطه

 

اخذ رتبه برای پیمانکاران حقیقی

شرایط لازم برای گرفتن رتبه پیمانکاری برای افراد حقیقی به شرح زیر است:

  • تبعیت کردن از دولت جمهوری اسلامی ایران
  • عدم داشتن سوءپیشینه
  • دارا بودن کارت پایان خدمت و یا معافیت از خدمت برای آقایان
  • عضو سازمان استان بودن
  • فاقد سابقه و یا ممنوعیت و محرومیت بودن در عرصه پیمانکاری
  • شاغل نبودن در شرکت های مشاوره ای و عضویت نداشتن در هیات مدیره شرکت ها و موسسات مشاوره ای

معیارهای تشخیص صلاحیت پیمانکاران

  • ارزشیابی بر اساس نفرات و سوابق آن ها
  • تخصص و تجربه و ارائه بیمه یا نامه از تامین اجتماعی مبنی بر صحت انجام قرارداد مربوطه
  • توان مالی شرکت بر اساس اظهارنامه مالیاتی آخرین سال کاری
  • امکانات فنی و نرم افزاری (برای رتبه بندی شرکتهای مشاور)
  • اخذ رتبه و رتبه بندی شرکتها توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام می شود و در واقع بر اساس استانداردها و آیین نامه های موجود این سازمان به شرکتهای پیمانکار یا مشاور تعلق می گیرد.

 

  • رتبه های پیمانکاری پایه های یک تا پنج را شامل می شوند. که به ترتیب پنج پایین ترین و یک بالاترین رتبه می باشد. در صورت نداشتن رتبه، نمی توانید در مناقصات شرکت کنید و سازمان ها و شرکت های دولتی قادر به بستن قرارداد با شما نیستند.

 

اصول رتبه بندی پیمانکاری

رتبه بندی شرکت های پیمان کاری توسط اصول و قوانین سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام می شود. شرکت های پیمان کاری و شرکت های وابسته به امور پیمان کاری مانند انبوه سازی، عمرانی و مشاوره ای را با امتیازات یک تا پنج رتبه بندی می کنند. در این نوع رتبه بندی رتبه پنج کمترین میزان رتبه و امتیاز را داشته و به ترتیب افزایش یافته و نهایتا رتبه یک دارای بالاترین میزان ارزش و اعتبار می باشد.

 

معاونت راهبردی ریاست جمهوری برای شرکت های پیمان کاری یازده شاخه فرعی در نظر گرفته است که شرکت های پیمان کاری می توانند بر اساس نوع فعالیت و تمرکز کاری خود نسبت به اخذ رتبه در هر یک از شاخه های مربوطه که در زیر هنوان گردید است اقدام نمایند.

شاخه های فرعی اخذ رتبه پیمانکاری

  1. صنعت و معدن
  2. راه و ترابری
  3. نیرو
  4. ساختمان و ابنیه
  5. ارتباطات
  6. کشاورزی
  7. آب
  8. مرمت و آثار باستانی
  9. تاسیسات و تجهیزات
  10. کاوش های زمینی
  11. خدمات

 

نحوه ثبت رتبه پیمانکاری

  • ورود به سامانه ساجات به نشانی mporg.ir
  • ساخت ایمیل با دامنه ir جهت ارائه در سایت
  • ثبت کلیه اطلاعات مرتبط با شرکت، سهامداران و هیات مدیره
  • بارگزاری مدارک ثبتی و هویتی شرکت، سهامداران و هیات مدیره
  • بارگزاری قراردادها، اظهارنامه مالیاتی و تمامی موارد خواسته توسط سامانه
  • مراجعه به سازمان های مربوطه جهت ارائه مدارک
  • استعلام جواب کارشناس و در صورت لزوم اصلاح نواقص موجود با نام کاربری و رمز عبوری که توسط سایت پس از ورود اطلاعات به ایمیل درج گردید در سامانه ارسال می گردد

 

 

نحوه استعلام رتبه پیمانکاری

  • پس از اخذ گرید، می توانید با ورود به سامانه ساجار به نشانی mporg.ir می توانید از پایه های اخذ گردید خود توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی اطلاع پیدا کنید

اهمیت رتبه بندی شرکت های پیمان کاری

داشتن گواهی صلاحیت پیمان کاری و یا همان رتبه بندی برای همه شرکت های پیمان کاری و به خصوص شرکت های مطرح بسیار حایز اهمیت می باشد. از آنجا که قانون گذار داشتن گواهی صلاحیت پیمان کاری و رتبه بندی را یک ضرورت لازم برای شرکت در مناقصات دولتی در نظر گرفته است، شرکت های پیمان کاری و عمرانی فاقد رتبه بندی مجاز به شرکت در مناقصات نهادهاب دولتی نمی باشند و این نوع شرکت ها برای انجام پروژه های عمرانی بزرگ و همکاری با نهادهای دولتی به گواهی های رتبه بندی نیاز مبرم دارند.

 

از طرف دیگر داشتن گواهی رتبه بندی و نوع گرید و رتبه اتخاذی بیانگر توان فنی، تجربه و سوابق شرکت در زمینه مورد فعالیت می باشد و هر چه شرکت شما رتبه بالاتری داشته باشد شانس پیروزی شما در مناقصات و افزایش میزان پروژه های دریافتی از سوی کارفرمایان (چه دولتی و چه خصوصی) بیشتر خواهد شد. بنابراین گواهی رتبه بندی نوعی اعتبار برای شرکت های پیمان کاری محسوب می شود.

شرایط و الزامات اخذ گواهی رتبه پیمانکاری

افراد پیمانکار در اولین قدم باید شرایط بهداشتی و مقرراتی را رعایت کند. لازم است ضوابط و برنامه های خاصی که کارفرما تعیین می نماید را دریافت کرده و با هماهنگی لازم اجرا نماید.پیمانکار مؤظف است شرایط بهداشتی و مقرراتی در حد متعارف را برای افراد فراهم کند و برنامه هایی را که کارفرما در این خصوص مطالبه نموده است به انجام برساند.

 

فرد پیمانکار مؤظف است شرایط کارگاه را برای انجام کار مهیا ساخته و مجهز نماید و براساس شرایط درج گردید در قرارداد، شرایط کارگاه و درخواستهای در حد متعارف را عملی سازد.پیمانکار مؤظف است براساس شرایط درج گردید در قرارداد، امکانات کارگاهی را برای انجام کار فراهم نماید.

 

یکی دیگر از شرط های لازم که باید رعایت شود شرایط حفاظتی است. این شرایط شامل حراست، روشنایی، حصارکشی، نگهبانی و بخش حفاظتی مصالح ساختمانی و ماشین آلات ساختمانی می باشد.پیمانکار مؤظف است شرایط تجهیزاتی مانند، روشنایی، حصارکشی، نگهبانی و شرایط حفاظتی مانند محافظت از مصالح ساختمانی و ماشین آلات ساختمانی را فراهم کند.

همچنین پیمانکار مؤظف است بلافاصله پس از تحویل و تأیید مهندس مشاور، طبق فهرست های تعیین گردید ، تجهیزات، طراحی و ساخت کارگاه آن را انجام دهد.

 گرفتن رتبه پیمانکاری با نوین سرت

معمولا دریافت رتبه ۱ برای شرکت های پیمانکاری و خدماتی کاری بسیار سخت و زمان بر می باشد و نیاز مند سالها تجربه است. در ابتدا بهتر است توجه خود را روی رتبه های 4 و 5 معطوف سازید. برای شرکت و سازمان هایی که حدود یکسال تاسیس گردیداند دریافت این رتبه قابل درک است اما برای شرکت هایی که حدود ۵ سال فعالیت در حوزه مربوط به خود را دارند، برای اخذ رتبه های بالاتر می توانند به کمک تیم کارشناسان مجرب نوین سرت در سریع ترین زمان ممکن بتوانند رتبه های خوبی در گرید های مختلف کاری دریافت کنند.

 

نوین سرت هم چنین توانایی اخذ رتبه برای شرکت های مشاوره ای را اعلام می دارد و برای شرکت هایی که می خواهند رتبه خود را ارتقاء ببخشند این تضمین را می دهیم که به صورت حرفه ای و تخصصی در زمینه فعالیت شما به وسیله کارشناسان متخصص و زبده خود کار مشاوره را انجام می دهیم تا در سریع ترین زمان ممکن بتوانیم رتبه شرکت شما را بالاتر ببریم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید همین حالا با کارشناسان ما در این زمینه تماس بگیرید تا به صورت کامل شما را راهنمایی کنند.

جمع بندی

رتبه بندی شرکت برای شناخته شدن شرکت پیمانکاری لازم است که البته اگر شرکتی در مناقصات پیمانکاری که دولت ارائه می دهد بخواهد شرکت کند باید رتبه بندی داشته باشد و این امر ضروری است.

در واقع میزان توانایی، سابقه و تخصص شرکت با رتبه بندی مشخص می شود. این رتبه بندی از ۱ تا ۵ است و بالاترین نمره و رتبه ۱ به حساب می آید که برای اخذ رتبه یک سالیانی سابقه نیاز است.

همچنین برای اخذ رتبه پیمانکاری لازم است تا مقررات حفاظت فنی و ایمنی و بهداشتی به طور کامل رعایت شود و کارگاه ها به موارد لازم در مورد زمینه فعالیت و خرید ادوات و ماشین های لازم تجهیز شود.

محل انجام پروژه های قبلی  از هر نظر مثل فنس کشی، تامین روشنایی، تجهیز محل به سیستم های آتش نشانی و اطفا حریق، حراست و غیره تامین گردد. بیمه ادوات، محل پروژه و کارکنان پروژه ها از جمله موضوعاتی است که حتما باید به آن پرداخته شود. برای اخذ رتبه پیمانکاری برای شرکت خود لازم است تا دو سوم اعضای هیات مدیره حداقل دارای مدرک تحصیلی در سطح کارشناسی باشند.

چنانچه برای رتبه بندی شرکت خود نیاز ویا اخذ دیگر استاندارد های امتیاز آور مانند گواهینامه ISO و CE و …به راهنمایی و مشاوره دارید می توانید با کارشناسان نوین سرت همین حالا در ارتباط باشید.

6 Responses

  1. شرکت من رتبه 4 تاسیسات رو داره، میتونید برام رتبه 1 پیمانکاری رو بگیرید؟ایمیل گذاشتم جواب بدید بهم

  2. الزامات قانونی رتبه پیمانکاری چیست و چونه میتوان در کمترین زمان رتبه پیمانکاری اخذ کرد ؟

  3. شما گواهینامه رتبه را از چه سازمانی اخذ میکنید از اداره کار یا برنامه بودجه ؟

    1. دوست عزیز گواهینامه رتبه رو شما فقط میتونید از برنامه بودجه بگیرید از ساجات ، اما اگر منظورتون تایید صلاحیت پیمانکاری از اداره کار هست که دیگه اونو اداره کار میده.
      یعنی باید دقت بفرمایید که کارفرما از شما چه گواهینامه ای خواسته ، آیا تعیین صلاحیت پیمانکاری از اداره کار خواسته یا تعیین صلاحیت پیمانکاری از ساجات ، اگر از ساجات باشه به اسم گواهینامه رتبه معروف است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شماره تماس مرجع اصلی صدور گواهینامه ایزو

ایزو ومقالات مفید

گفتگوی آنلاین
Send via WhatsApp