مرکز نوین سرت ارائه دهنده انواع گواهینامه ایزو ، CE، HSE

ایزو 14001 ( استاندارد ایزو زیست محیطی )

4.9/5 - (111 امتیاز)

ایزو 14001 استاندارد ISO14001 سیستم مدیریت زیست محیطی

گواهی ایزو 14001 را میتوانید به همراه دیگر استاندارد های ایزو در کمترین زمان و بالاترین اعتبار از مرکز ما اخذ کنید.

یک دیگر از استاندارد های بین‌المللی که امروز قرار است در نوین سرت برای شما بازگو کنیم استاندارد و گواهینامه 14001ISO می باشد که الزامات یک سیستم موثر مدیریت محیطی (EMS) را مشخص می‌کند . این گواهی چارچوبی را ارایه می‌کند که یک سازمان می‌تواند به جای پایه‌ریزی نیازمندی‌های عملکرد محیطی ، آن را دنبال کند .
که سازمان‌ها به طور داوطلبانه می‌توانند این گواهی ISO14001 خود را دریافت کنند. ادغام این مدرک ایزو  با دیگر استانداردهای سیستم‌های مدیریتی ، اغلب ISO9001، می‌تواند به اهداف یک سازمان کمک بیشتری کند.
سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ISO) یک سیستم مدیریت زیست‌محیطی را به عنوان « بخشی از سیستم مدیریت»  مورد استفاده برای جنبه‌های انجام تعهدات انطباق، و رسیدگی به ریسک ها و فرصت ها تعریف می‌کند .
چارچوب استاندارد ISO 14001  را در یک رویکرد برنامه ریزی چرخه دمینگ (PDCA) برای بهبود مستمر سازمان و شرکت شما استفاده نمود.
چرخه دمینگ چیست؟

گواهینامه ایزو وتاثیرات آن
گواهی ایزو 14001 ، و استانداردهای مدیریتی درهمه حیطه های زندگی و کاری تاثیر گذار هستند

برای توسعه عملکرد شکت یا سازمان خود از چرخه دمینگ استفاده کنید:

برنامه ریزی: چرخه PDCA می‌گوید مواردی که به شما آسیب می‌زنند و چگونگی پیشرفت دل‌خواه خود را شناسایی کنید. ریشه‌ی هر مشکلی را پیدا کنید و اهدافی را برای غلبه بر این موانع تعیین کنید؛
عمل: هنگامی که برای راه‌حل خود تصمیم گرفتید، روش‌های متفاوتی را که مطمئن هستید نتیجه دل‌خواه را به شما می‌دهند، آزمایش کنید؛

گواهی نامه ISO14001 چه کاربردی دارد؟

بررسی: پیشرفت خود را به صورت مداوم مرور کنید، بر اساس آن رفتار خود را تنظیم کنید و عواقب اقدامات خود را در نظر بگیرید؛
اجرا و پیاده سازی: چیزی را پیاده‌سازی کنید که کارایی دارد؛ مدام راه‌هایی را که خوب کار نمی‌کنند اصلاح کنید و چرخه دمینگ را انجام دهید.

گواهی نامه ISO14001 چه کاربردی دارد؟

ISO 14001 باید توسط هر سازمانی که مایل به راه اندازی، بهبود یا حفظ یک سیستم مدیریت زیست محیطی برای انطباق با سیاست ها و الزامات زیست محیطی تعیین است، استفاده شود. الزامات استاندارد را می توان در هر سیستم مدیریت محیطی گنجاند، که میزان آن توسط عوامل متعددی از جمله صنعت سازمان، خط مشی زیست محیطی، محصولات و خدمات ارائه شده و مکان مورد نظر تعیین می شود.
ISO 14001 برای همه سازمان ها، صرف نظر از اندازه، مکان، بخش یا صنعت شامل می شود.

ISO 14001 چه موضوعاتی را پوشش می دهد؟

در بالاترین سطح، ISO 14001 موضوعات زیر را با توجه به سیستم های مدیریت زیست محیطی پوشش می دهد:

  • سازمان
  • رهبری
  • برنامه ریزی
  • حمایت و پشتیبانی
  • عمل
  • سنجش عملکرد
  • بهبود

اهداف گواهی ایزو 14001

ISO 140001 دو هدف اصلی دارد:

  • یک چارچوب استاندارد و اثباتی را تعریف میکند که می تواند به سازمان ها در توسعه یک استراتژی مدیریت زیست محیطی موثر کمک کند.
  • به عنوان یک لوح تقدیر رسمی و انگیزه ای برای تلاش سازمان ها می باشد که در جهت بهبود استراتژی های زیست محیطی خود عمل کنند.

در سال 2017 در کل دنیا ، بیش از 362000 سازمان از گواهینامه ISO 14001 بهره مند شدند. امروزه این شناخت از نظر تصویر و به عنوان پاسخی به الزامات بسیاری از پیمانکاران که به این گواهینامه دلیلی بر نگرانی های زیست محیطی یک شرکت می نگرند، اهمیت یافته است. به این ترتیب، استانداردهای ISO 14001 در حال حاضر اغلب بخشی جدایی ناپذیر از استراتژی مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) و تعداد زیادی از شرکت ها است.

CSR یا مسئولیت اجتماعی شرکت چیست؟

CSR شامل تمام اقداماتی است که توسط شرکت ها به منظور حمایت از اصول توسعه پایدار اعمال می شود. واین بدان معناست که شرکت ها باید از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشند، تأثیر مثبتی بر جامعه داشته باشند و به محیط زیست احترام بگذارند و آن را حفظ کنند.
مدیریت محیط زیست چیست؟
صرف نظر از صنعت و نوع سازمان، مدیریت تأثیر سازمان شما بر محیط زیست باید یک اولویت کلیدی برای کسب و کار شما در نظر است . سیستم مدیریت زیست محیطی چارچوبی برای ایجاد تغییرات در سیاست و فرآیندهایی است که به شما در بهبود عملکرد زیست محیطی کمک می کند. علاوه بر اینکه برای محیط زیست بهتر است، دریافت گواهینامه ISO 14001 می تواند کنترل بیشتری بر هزینه ها و سایر مزایای ملموس را نیز برای شما فراهم کند.
راه های زیادی برای پیاده سازی یک سیاست مدیریت زیست محیطی فراگیر وجود دارد، اما بهترین راه این است که مدرک یا گواهی نامه ISO 14001 را دریافت کنید.

مزایای کلیدی گواهی ایزو 14001 برای کسب و کار شما

گواهی ISO 14001 برای هر کسب و کاری که سعی در کاهش فعالانه اثرات زیست محیطی خود دارد توصیه می شود. به دلیل ماهیت عمومی آن برای مشاغل با هر اندازه و صنعتی مناسب است.

قبل از اینکه فرآیند دریافت گواهینامه را شروع کنید، باید بدانید که آیا داشتن این گواهی نامه ایزو برای کسب و کار شما ارزش دارد یا خیر. نوین سرت فهرستی از مزایایی که ISO 14001 می تواند برای سازمان شما به ارمغان بیاورد گردآوری کرده است:

  1. مطابقت قانونی

دریافت گواهینامه ISO 14001 تضمین می کند که شما با مقررات قانونی به روز هستید. جریمه‌ها و مطبوعات بد می‌تواند شرکت‌هایی را که از مقررات پیروی نمی‌کنند، ویران کند، بنابراین این تضمین می‌کند که از بازی جلوتر بمانید.

  1. محبوبیت بین مصرف کنندگان

این روز ها بیشتر و بیشتر مصرف‌کنندگان حامی محیط زیست و فضای سبز می شوند و نیمی از مصرف‌کنندگان می‌گویند نگرانی‌های زیست‌محیطی بر تصمیم‌گیری‌های خرید آنها تأثیر می‌گذارد. دریافت گواهینامه ISO 14001 به مشتری نشان می دهد که شرکت و سازمان شما تعهد فعالی برای کاهش اثرات زیست محیطی خود دارید.

  1. مزیت رقابتی

با در نظر  موارد فوق، گواهی ISO 14001 می تواند به شما کمک کند تا خود را از رقبا متمایز کنید، یا به شما کمک کند در صورتی که قبلاً این گواهینامه ایزو را دریافت کرده اید، توسعه و رونق بخشیدن به کسب و کارتان ادامه دار باشد. با توجه به کسب و کارهای بیشتری که گواهینامه ISO 14001 را دریافت می کنند، مهم است که سازمان شما داشتن این مدرک ایزو عقب نماند.

  1. کاهش ضایعات

هدف این استاندارد کاهش میزان زباله ای است که سازمان ها تولید می کنند. از کارکرد غیرضروری ماشین‌آلات گرفته تا فقدان آموزش که باعث رهایی مواد اضافی می‌شود، هدف استاندارد شناسایی و کاهش همه زباله‌ها است. با استفاده بیشتر از منابع انرژی تجدیدپذیر و فرآیندهای صرفه جویی در انرژی، شرکت شما در نتیجه کارآمدتر می شود.

  1. کاهش هزینه ها

به طور طبیعی افزایش بهره وری منجر به کاهش هزینه های اداره کسب و کار شما می شود. هزینه مدیریت پسماند باید کاهش یابد، همانطور که نیاز به پردازش و حذف زباله کاهش می یابد.

  1. کاهش هزینه های بیمه

برخی از شرکت ها ممکن است متوجه شوند که دریافت گواهینامه ISO 14001 باعث کاهش حق بیمه می شود. این مدرک و گواهب ثابت می کند که سازمان شما در مدیریت تأثیرات زیست محیطی خود دقت لازم را انجام می دهد، به این معنی که احتمال کمتری وجود دارد که شما به عنوان فرد سهل انگار در ط زیست شناخته شوید.

گواهی ایزو 14001

ما معتقدیم که نشان دادن تعهد به پایداری محیطی کاری است که همه سازمان ها در جامعه امروزی باید انجام دهند. دریافت گواهینامه ISO 14001 یکی از راه های رسیدن به این هدف است.
ازین رو دلایل زیادی وجود دارد که چرا یک سازمان باید رویکردی استراتژیک برای بهبود عملکرد محیطی خود داشته باشد. داشتن مدرک ISO 14001 کمک می کند:

  • انطباق با الزامات قانونی و مقرراتی فعلی و آینده را نشان دهید
  • مشارکت رهبری و مشارکت کارکنان را افزایش دهید
  • شهرت شرکت و اعتماد ذینفعان از طریق ارتباطات استراتژیک بهبود دهید
  • دستیابی به اهداف استراتژیک کسب و کار با گنجاندن مسائل زیست محیطی در مدیریت کسب و کار
  • ایجاد مزیت رقابتی و مالی از طریق بهبود کارایی و کاهش هزینه ها
  • تشویق عملکرد زیست محیطی بهتر تامین کنندگان با ادغام آنها در سیستم های کسب و کار سازمان
ایزو

صدور گواهینامه معتبر ISO 14001 الزامی نیست و سازمان ها می توانند بسیاری از مزایای استفاده از استاندارد را بدون گذراندن فرآیند صدور گواهینامه معتبر به دست آورند.
با این حال، صدور این گواهی نامه – بطوریکه که یک نهاد صدور گواهینامه مستقل اقدامات شما را بر اساس الزامات استاندارد ممیزی می کند، راهی است برای سیگنال دادن به خریداران، مشتریان، تامین کنندگان و سایر ذینفعان شما که استاندارد را به درستی پیاده سازی کرده اید. علاوه بر این، برای برخی از سازمان‌ها، نشان دادن اینکه چگونه الزامات قانونی یا قراردادی را برآورده می‌کنند، کمک می‌کند.
برای اطلاعات بیشتر در مورد فرآیند صدور گواهینامه و نحوه یافتن یک مرجع صدور گواهینامه، با کارشناسان نوین سرت در ارتباط باشید.

جمع بندی گواهی ایزو 14001

در عصر مدرن، بسیاری از شرکت ها مایلند تا حد امکان دوستدار محیط زیست باشند. دوستدار محیط زیست بودن می تواند به صرفه جویی در هزینه کمک کند، می تواند کارایی را بهبود بخشد و زمانی که صحبت از ایجاد تصویر و هویتی می شود که بسیاری از مشتریان با آن ارتباط برقرار می کنند، به سختی می توان با این که شرکتی دوستدار محیط زیست در نظر گرفته شده است بحث کرد. با این حال، یک شرکت نمی تواند صرفاً بگوید که دوستدار محیط زیست است و سپس به آن عمل نکند، نیاز به ارائه مدرکی دال بر فعالیت های زیست محیطی که یک شرکت انجام می دهد وجود دارد و در اینجا داشتن گواهی مدیریت محیط زیست می تواند برای کسب و کارها و مشتریان بسیار مهم باشد.
این گواهینامه اطلاعاتی در مورد اینکه چگونه یک سازمان می تواند عملکرد خود را با توجه به آگاهی زیست محیطی بهبود بخشد ارائه می دهد و همچنین می تواند به شرکت کمک کند تا با تمام تعهدات قانونی استانداردی که باید رعایت کند، عمل کند. در قلب ISO 14001، EMS، سیستم مدیریت زیست محیطی قرار دارد و هنگامی که این سیستم اجرایی شود، برای یک شرکت استاندارد است که با شخص ثالث تعامل داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که ارزیابی سالانه انجام می شود.
تعدادی از مزایای مرتبط با اجرای ISO 14001 وجود دارد، اما البته، تعدادی از معایب نیز در ارتباط با این اقدام وجود دارد.

برخی از جوانب مثبت عبارتند از:
  • در سطح بین المللی به رسمیت شناخته است
  • این اطلاعات اعتبار قابل اعتمادی را در مورد یک شرکت ارائه می دهد
  • در مورد عملکرد زیست محیطی یک شرکت اطلاع رسانی فوری می دهد
  •  به کاهش ضایعات کمک میکند

  •  به حداقلی ردپای کربن یک شرکت کمک میکند
  • می تواند هزینه هایی مانند قبض انرژی، مالیات و بیمه را کاهش دهد
  • زمان را برای تخصیص منابع و زمان به شیوه ای مؤثرتر فراهم می کند

برخی از معایب عبارتند از:

  • اگر به درستی انجام نشود، اجرای آن می تواند بسیار پرهزینه باشد
  • ممکن است نیاز به کارهای اداری زیادی داشته باشد

مشاهده می شود که مزایای اجرای این سیستم بیشتر از معایب آن است . اما مهم است که توجه داشته باشید که همه مزایا و معایب برای شرکت شما وزن یکسانی ندارند. اگر متوجه شدید که رسیدگی به این دو عیب ارزش قابل توجهی دارند . ممکن است لازم باشد به طور جدی در مورد اجرای گواهی ایزو 14001  در شرکت خود فکر کنید. اینجاست که شرکت ها باید نیازها، انتظارات و بودجه خود را ارزیابی کنند، اما اعتماد به نفس ناشی از داشتن گواهینامه معتبر اغلب تمام حمایتی است که یک شرکت برای برجسته شدن در بازار جهانی به آن نیاز دارد.
بسته به اینکه چگونه به کسب و کار خود نگاه می کنید و چه تأثیری می خواهید باشید . مزایای  توسط ISO 14001 ممکن است دقیقاً همان چیزی باشد که به دنبال آن هستید و می تواند در جهت گیری شما در کسب و کار مفید واقع شود.

مطالعه مطالب زیر برای شما مفید خواهد بود :
روش گواهینامه ایزو معتبر
اخذ گواهینامه CE معتبر
انواع گواهینامه HSE معتبر
مدلهای گواهینامه آموزشی معتبر
مشاوره رایگان گواهینامه

One Response

  1. برای گرفتن گواهینامه محیط زیست همین ایزو 14001 رو بگیریم کافیه؟یا باید حتما ایزو 9001 روهم دریافت کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شماره تماس مرجع اصلی صدور گواهینامه ایزو

ایزو ومقالات مفید

گفتگوی آنلاین
Send via WhatsApp