مرکز نوین سرت ارائه دهنده انواع گواهینامه ایزو ، CE، HSE

ایزو ۱۰۶۶۸ (استاندارد ایزو ارزش گذاری برند)

4.9/5 - (304 امتیاز)

ISO 10668 ، ایزو ۱۰۶۶۸ (استاندارد ایزو ارزش گذاری برند)

امروزه برندها محدود به بازاریابی یا سود حاصل از یک شرکت نیستند، بلکه بخشی از زندگی روزمره ما هستند. در پرتو ظهور مفاهیم آگاهی مصرف کننده و اقتصاد جدید جهانی، برندها نقش اساسی ایفا می کنند. اصطلاح برند به نام ها، اصطلاحات، علائم، نمادها و آرم هایی استنباط می شود که کالاها، خدمات و شرکت ها را مشخص می کنند. ارزش برند فقط یک عدد مالی نیست. ایزو ۱۰۶۶۸ (استاندارد ایزو ارزش گذاری برند) درراستای پیاده سازی استاندارد میباشد.

ارزش گذاری برند یا ایزو 10688 چیست؟

ارزش گذاری برند یک استاندارد بین المللی برای اندازه گیری ارزش برند می باشد. در سال 2010، سازمان بین المللی استاندارد ایزو، ارزش گذاری برند را به عنوان یکی دیگر استاندارد های خود منتشر کرد تا به کسب و کارها کمک کند ارزش برندهای خود را به طور مداوم و دقیق بسنجند.

گواهی نامه ایزو ۱۰۶۶۸ (استاندارد ایزو ارزش گذاری برند) را می توان سند و مدرکی برای ارزش گذاری برند ها با توجه به اهداف مختلفی که دارند دانست، اهدافی مثل حسابداری، گزارشگری مالی، برنامه ریزی مالیاتی و انطباق، پشتیبانی دعاوی قضایی و صدور مجوز.

اهمیت داشتن گواهینامه ایزو  10688

ارزش گذاری برند یک عملکرد مهم در ارزیابی پتانسیل تجاری یک شرکت ایفا می کند. تا زمان ایجاد ایزو ۱۰۶۶۸ (استاندارد ایزو ارزش گذاری برند) ، مقایسه نتایج روش‌های مختلف ارزش گذاری برند دشوار بود، زیرا فقدان استانداردهای کلی برای ارزش‌گذاری برند منجر به نتایج بسیار متفاوتی شد. این ابهام منجر به ناامنی از سوی شرکت‌ها شد که اغلب با وجود نیاز به تفکیک دقیق دارایی‌های نامشهود در ترازنامه خود، تمایلی به مشارکت در فرآیندهای ارزش‌گذاری برند نداشتند.

 

خوشبختانه، استانداردهای ارزش گذاری برند در 10668 با موفقیت، الزامات مورد قبول، قابل اعتماد و استاندارد شده را برای ارزش گذاری برند پولی تعریف کردند. ISO 10668 اکنون استاندارد معتبر بین المللی برای ارزیابی ارزش پولی برندها است.

هدف از استاندارد ارزش گذاری برند ایزو چیست؟

هدف ایزو ۱۰۶۶۸ (استاندارد ایزو ارزش گذاری برند) ارائه یک رویکرد ارزشیابی برند سازگار و قابل اعتماد است که می تواند در تمامی برندها؛ بزرگ یا کوچک ، محلی ، ملی یا بین المللی اعمال کرد.

برندها به خودی خود دارایی مهمی هستند که همیشه در ذهن باقی می مانند اما نامشهود هستند. چرا که تجارت و کسب و کار فرد یا سازمان را برای مشتریان قابل تشخیص است. این امر باعث وفاداری می شود و قیمت های بالاتری را برای اقلام دارای برند امکان پذیر می کند.

دلیل اهمیت ارزش گذاری برند این است که اثبات مالی محکمی از ارزش یک برند برای یک کسب و کار ارائه می کند بطوریکه برای طیف گسترده ای از اهداف تجاری حائز اهمیت به شمار می رود.

در ابتدای مطلب ایزو 10668 اشاره به نامشهود بودن این استاندارد کردیم که با ارزش بالا شناخته می شوند. مسلماً با ارزش ترین اما کمتر شناخته شده ترین دارایی های نامشهود همین برندها هستند.

دارایی های نامشهود به عنوان دارایی های با ارزش بالا شناسایی می شوند. استاندارد بین المللی ایزو  10668 یک رویکرد ثابت و قابل اعتماد برای ارزش گذاری برند شامل جنبه های مالی، رفتاری و قانونی ارائه می کند.

ایزو 10668 سه نوع تجزیه و تحلیل را مشخص می کند که باید در طول ارزش گذاری برند انجام شود:

  • تجزیه و تحلیل حقوقی علائم تجاری و IP
  • تحلیل رفتاری ادراکات ذینفعان و پاسخ به برند
  • تجزیه و تحلیل مالی پتانسیل درآمد فعلی و آتی برند

 

ایزو 10668 شامل چه مواردی می شود؟

الزامات کلی

گواهی ایزو  10668 با الزامات کلی یک ارزیابی مطابق با ایزو شروع می شود: شفافیت، اعتبا،. قابلیت اطمینان؛ کفایت؛ عینیت؛ و پارامترهای مالی، رفتاری و قانونی.

الزامات خاص

این الزامات عبارتند از: اعلام هدف; مفهوم ارزش / فرض و شناسایی برند مهم است که هدف از ارزش گذاری اعلام شود، زیرا این امر می تواند بر جنبه های دیگر ارزش گذاری برند، مانند مفروضات ارزش گذاری، فرض یا مبنای ارزش، و نتیجه نهایی ارزیابی تأثیر بگذارد.

رویکردها و روش های ایزو 10668

سپس این استاندارد رویکردهای مختلف ارزش گذاری و همچنین ملاحظات کلی در مورد رویکردهای ارزش گذاری برند را توضیح می دهد. سه رویکرد اصلی ایزو ۱۰۶۶۸ (استاندارد ایزو ارزش گذاری برند) عبارتند از:

  1. رویکرد درآمد: ارزش برند بر اساس درآمد مورد انتظاری است که در گذر زمان خود ایجاد می کند.
  2. بازرا: ارزش را بر اساس مقدار معقولی که می‌توان انتظار داشت خریدار برای برند بپردازد، بر اساس داده‌های برندهای مشابه استوار می‌کند.
  3. هزینه:ارزش نام تجاری بر اساس هزینه تکرار برند در زمان ارزیابی است.

مناسب‌ترین رویکرد برای اندازه‌گیری ارزش برند، به هدف ارزش‌گذاری برند، مبنای ارزش و ویژگی‌های برند بستگی دارد.

ایزو 10668 چه طور به شما کمک میکند؟

به طور مجزا، ارزش دلاری یک برند برای یک بازاریاب کاربرد محدودی دارد. این به انتقال اهمیت اقتصادی برند به ذینفعان داخلی کمک می کند، اما سرنخ های کمی برای استراتژی بازاریابی ارائه می دهد. خبر خوب این است که ارزش گذاری برند به خوبی ساخته شده طیف وسیعی از معیارها را به دست می دهد، و هنگامی که این معیارها با هم مشاهده می شوند، بینش خوبی از فرصت ها و تهدیدها در بخش های کلیدی بازار ارائه می دهند. این معیارها عبارتند از:

  • شرایط بازار و نیروهای رقابتی.
  • تجزیه و تحلیل قدرت نام تجاری نسبت به رقبای کلیدی.
  • نرخ رشد بازار و برند مورد انتظار.
  • کمی ریسک برند.
  • ارزش نام تجاری به عنوان درصدی از ارزش شرکت بیان می شود.

 

بسیاری از این اطلاعات در حال حاضر در بسیاری از بخش‌های بازاریابی وجود دارد، با این حال، ارزش‌گذاری برند آن را در مجموعه‌ای منسجم از معیارها ادغام می‌کند که بستری را برای توسعه استراتژی و ارزیابی عملکرد تشکیل می‌دهد. برخی از کاربردهای رایج بازاریابی ارزش گذاری برند در زیر آورده شده اند.

  • تنظیم بودجه؛ مانند سایر دارایی ها، دانستن میزان سرمایه گذاری روی یک نام تجاری بدون درک ارزش فعلی آن و اینکه آیا ارزش آن با سطوح جایگزین سرمایه گذاری اضافه می شود یا از بین می رود، دشوار است. حتی در سازمان‌هایی که برند به عنوان یک دارایی کلیدی شناخته می‌شود، بودجه بازاریابی می‌تواند در غیاب یک مورد تجاری قوی آسیب‌پذیر باشد.

 

  • تخصیص منابع؛ کدام منطقه، کانال، محصول یا بخش مشتری باید دلار بعدی بودجه بازاریابی را دریافت کند؟ هیچ راه بهتری برای پاسخ دادن به این سوال از سنجش ارزش برند در هر بخش وجود ندارد.

 

  • ارزیابی سناریو؛ ارزیابی سناریو به بازاریابان این امکان را می‌دهد که تأثیر استراتژی‌های مختلف را بر ارزش برند پیش‌بینی کنند – در نتیجه استدلال‌های ذهنی معمولی را که با تعیین استراتژی همراهی می‌کنند حذف می‌کنند. در ابتدا اغلب مشخص نیست که کدام استراتژی بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت. هنگامی که روندهای بازار، تحقیقات مصرف کننده و اطلاعات مالی در یک مدل ارزش گذاری ادغام شدند، انتخاب معمولاً مشخص می شود.

مزایای استفاده از ایزو ۱۰۶۶۸ (استاندارد ایزو ارزش گذاری برند) :

  • افزایش اعتماد مشتری و مصرف کننده
  • افزایش کیفیت محصولات/خدمات
  • کاهش ضایعات و تلفات در محصولات/خدمات و در نهایت کاهش هزینه ها
  • صرفه جویی در مصرف مواد و افزایش سود
  • برنامه ریزی، اجرای امور در قالب یک نظام بین المللی از پیش تعریف شده
  • بهبود عملکرد، افزایش بهره وری و سرعت در امور
  • افزایش کارایی و رضایت مشتری
  • کاهش تعداد شکایات
  • بهبود و یکنواختی در کیفیت محصولات/خدمات
  • تحویل به موقع محصولات/خدمات
  • رقابت جهانی
  • جلوگیری یا کاهش حوادث غیر منتظره
  • کسب امتیاز در مناقصات، اخذ رتبه و رتبه از سازمان های دولتی، ارائه مدرک در صادرات
  • استفاده از تبلیغات در هدرها، سایت شرکت و کلیه امور تبلیغاتی
  • در انتخاب واحدهای نمونه امتیاز کسب کنید
  • کاهش ضایعات و اتلاف زمان
  • ایجاد اعتماد در داخل و خارج سازمان
  • شفافیت فرآیندها و شاخص ها
  • اطمینان از برآورده شدن نیازها و انتظارات مشتری
  • تولید محصول/خدمت با کیفیت بهتر
  • کمک به بازاریابی و فروش بیشتر و ایجاد تقاضا
  • افزایش بهره وری و انگیزه نیروی انسانی
  • تصحیح خطاها و جلوگیری از تکرار آنها
  • بهبود ارتباطات درون سازمانی
  • جلوگیری از تولید محصول/خدمت ناسازگار
  • توسعه روش های فروش و ارائه خدمات پس از فروش

صدور گواهی ایزو 10668

صدور گواهی نامه استاندارد ایزو 10668 (ارزش گذاری برند) توسط سازمان های بازرسی و مقامات صدور گواهینامه و همچنین سایر سازمان های ذیصلاح با سازمان های بازرسی در نظر گرفته شده است. این مجموعه از معیارها ممکن است نیاز به تفسیر داشته باشد، زمانی که در مناطق خاص با بازرسی در محل کار استفاده می شود. بنابراین جهت اخذ و دریافت مدرک و گواهینامه ایزو 10668 خود با نوین سرت و کارشناسان مجرب ما در تماس باشید.

جمع بندی

هدف استاندارد ایزو 10668  تعیین معیارهای کلی برای سازمان‌های بازرسی بی‌طرف، بدون توجه به بخش مورد بازرسی است. این استاندارد معیارهای استقلال را نیز مشخص می کند.

گواهی ایزو ۱۰۶۶۸ (استاندارد ایزو ارزش گذاری برند) الزامات رویه ها و روش های اندازه گیری ارزش برند پولی را مشخص می کند.

 

ایزو 10668 مدرک و گواهی ارزش‌گذاری برند، چارچوبی را برای ارزش‌گذاری برند، شامل اهداف، مبانی ارزش‌گذاری، رویکردهای ارزش‌گذاری، روش‌های ارزش‌گذاری و منابع داده‌های کیفی و مفروضات مشخص می‌کند. همچنین روش هایی را برای گزارش نتایج چنین ارزش گذاری مشخص می کند.

گواهی ایزو  10668 به طور خلاصه اصولی را که باید رعایت شود و انواع کارهایی که باید در هر ارزش‌گذاری برند انجام شود، مشخص می‌کند. این خلاصه ای از بهترین روش موجود است و عمداً از مراحل و الزامات کار روش شناختی دقیق اجتناب می کند.

به این ترتیب ایزو 10668 برای تمام رویکردها و روش‌شناسی ارزش‌گذاری برند اختصاصی و غیر اختصاصی که طی سال‌ها توسعه یافته‌اند، اعمال می‌شود، تا زمانی که از اصول اساسی مشخص‌شده در استاندارد متا پیروی کنند. ایزو  10668 مشخص می‌کند که هنگام انجام ارزش‌گذاری برند، ارزش‌گذار برند باید 3 نوع تجزیه و تحلیل را قبل از ارائه نظر در مورد ارزش برند انجام دهد.

ارزش گذاری برند را می توان به عنوان فرآیندی که برای محاسبه ارزش یک برند یا مقدار پولی که طرف دیگر مایل است برای آن یا ارزش مالی برند بپردازد، تعریف کرد. مفهوم ارزش گذاری برند، اگرچه به طور مشابه با ارزش اصلی برند ساخته شده است، اما متمایز از هم میباشند.

2 Responses

  1. آیا گرفتن ایزو ۱۰۶۶۸ (استاندارد ایزو ارزش گذاری برند) برای کارهای ثبت برند الزامی هست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شماره تماس مرجع اصلی صدور گواهینامه ایزو

ایزو ومقالات مفید

گفتگوی آنلاین
Send via WhatsApp