4.9/5 - (255 امتیاز)

آیا میدانید iso چیست؟

 تا با حال بر روی بسته بندی کالاهای مختلف به کلمه‌ی iso   دقت کرده اید؟

در چند سال اخیر یک واژه نماد اعتبار و استاندارد تولیدات داخلی و خارجی شده است که اگر در کنار نام برند شما برده شود امتیاز ویژه‌ای محسوب شده، واژه‌ی ایزو همگان  را برای ارتباط  با شما قانع می‌کند.

ایزو ، همان کلمه‌ای است که به عنوان یک تبلیغ بسیار پر بازده هم عمل می‌کند ، پس اگر شما در بیزینس و تجارت خود از این عنوان استفاده کنید گویی مهر تأیید  را از مخاطبان دریافت کرده‌اید.

با این حال شاید شما هم تا کنون در مورد آن اطلاعات مختلفی دریافت کرده‌اید ،  یا در مورد آن تحقیق کرده باشید ، البته عده ای از افراد هم درباره‌ی ایزو اطلاعات دقیقی ندارند و اصلا نمی‌دانند که چیست؟

ما در این مقاله برای شما توضیح خواهیم داد که iso چیست و چه کاربرد های دارد تا اگر برای ورود به تجارت تازه‌ ی خود به آن نیاز پیدا کردید بدانید به چه معنی بوده و دارای چند مزیت است؟

Isos در زبان یونانی به معنی برابر است و معنای همچون یکسانی و هم‌ تراز بودن را می‌دهد.

Iso   به سازمان بین‌المللی میگویند که بیشتر از ۱۶۰ نفر عضو دارد و همانند سایر سازمانهای جهانی که هر کدام وظیفه‌ی مهمی را بر عهده دارند دارای وظایف بسیار زیادی است ، هر کدام از این استانداردهای بین المللي برای ایجاد سهولت در کار انجام میشوند.

 جایگاه و مقر اصلی سازمان ایزو در کشور سوئیس، شهر ژنو می باشد که همه‌ی جلسات و کارها همان‌جا انجام خواهد شد. همچنین اهداف و برنامه‌ ریزی‌های دقیقی دارد که در کشورهای عضو اجرا می‌ شود.

ایزو چیست

 وظیفه‌ی اصلی سازمان iso چیست؟

یکی از ویژگی های که ما برای خرید هر کالا در نظر داریم و آن را مهم می‌ دانیم استاندارد بودن است،  با توجه به شرایط اقتصادی جهان و شیوه‌ی زندگی  افراد همیشه به این مورد اشاره میکنند که کالای مورد نظر استاندارد دارد یا خیر؟

وظیفه‌ی اصلی سازمان بین‌المللی ایزو تدوین استاندارد است، همچنین برای حمایت کردن از تولید کنندگان و مصرف کنندگان، بعلاوه توجه به نیازها و خواسته‌های که دارند، استانداردهای بین المللی را تدوین می کند که متناسب با شرایط قانونی هر کشور وضع می شوند ، این کار باعث خواهد شد که تولیدات توسعه پیدا کنند و همه ی کارها خیلی آسان انجام شود.

در کل باید بگوییم که این سازمان باعث می‌شود رابطه‌ی بین کشورهای که در ایزو عضو هستند بیشتر و بهتر شود .

سازمان iso به منظور تسهیل در روابط بین کشورها ایجاد شده و مرکز ملی تایید صلاحیت به شمار میرود، لازم به ذکر است که ایران هم عضو این سازمان بین المللی میباشد.

مزایای استفاده از ایزو چیست؟

همانطور که متوجه شدیم ایزو را همان سازمان بین‌المللی استانداردها هم می‌گویند که مزایای بسیار زیادی دارد از جمله:

۱.بالابردن کیفیت و صرفه‌جویی در تمام امور

اگر شما هم صاحب کسب و کاری هستید با استفاده از ایزو میتوانید تولیدات خود را با کیفیت خیلی بهتری در اختیار عموم مردم بگذارید، همچنین باعث می‌شود در وقت، انرژی و هزینه‌های که میکنید صرفه جویی شود.

۲.راضی بودن مخاطبین و مشتریان شما

وقتی iso به عنوان یک اصل مهم در روند تجارت شما شناخته شود همه‌ی مشتریان  از نتیجه‌ی کار رضایت خواهند داشت.

۳.گسترش  و بهبود روند کاری

تمام کسانی که از ایزو در بیزینس خود استفاده کرده‌اند  می‌دانند این کار تا چه حدی در روند پیشرفت و ورود آن‌ها به بازارهای جهانی تأثیر گذاشته است .

پس استفاده از امکانات سازمان بین‌المللی استانداردها موجب رشد و ترقی شما در زمینه‌ی کاری خود خواهد شد .

۴.حفظ محیط زیست

با توجه به این که وظیفه‌ی سازمان ایزو تدوین استاندارد می‌باشد ، بدون شک این کار باعث خواهد شد که به حفاظت از محیط زیست کمک شایانی شود و نسل‌های آینده در آرامش زندگی کنند.

در کل باید بگوییم اهمیت سازمان ایزو به قدری زیاد می‌باشد که شرط مهم و اصلی برای بیزینس و تجارت‌های بین المللی شده است.

چند نوع ایزو داریم؟

یکی از سوالات متداول در ذهن متقاضیان ایزو ، انواع آن است که سه مورد استانداردهای موجود از بقیه مهم تر هستند و استفاده‌ی بیشتری دارند.

۱.iso 14001

ایزو ۱۴۰۰۱ با هدف حفظ محیط زیست استانداردهای موجود را تدوین می‌کند،iso 14001  در حفظ و پاکیزه نگه داشتن محیط زیست کمک می‌کند.

2. OHSAS 18001

 OHSAS 18001  را بعنوان ایزو بهداشت می‌شناسند یعنی به استانداردهای که برای رعایت بهداشت،امنیت و ایمنی در کار وجود دارد می‌پردازد .

3.iso 9001

یکی از معروف ترین و مشخص ترین ایزو ها همین مورد است زیرا برای بالا بردن سطح کیفی در کل می‌باشد ، یعنی برای استاندارد سازی یک محصول خاص معرفی نشده است بلکه کل فرآیند و مراحل تولیدی یک سازمان را بررسی می‌کند.

ایزو چیست

با شناخت ایزو شاید شما هم تصمیم گرفته‌اید از استانداردهای بین‌المللی در کار خود استفاده کنید تا برای همیشه مطمئن باشید کار درست را انجام می‌دهید، به همین دلیل و تمام مزیت‌های که iso  در روند کسب‌وکار دارد خیلی سریع تر برای اخذ این مهر تأیید (ایزو) اقدام کنید.

احتمالاً شما هم همانند سایر رقبای خود دوست دارید در بازار رقابت اول باشید اما باید بدانید اگر شرایط و ضوابطی را رعایت کنید امکان پذیر است.

در همین راستا اگر تصمیم گرفته‌اید که گواهینامه بین‌المللی ایزو را دریافت کنید تا به اهداف بلند مدت برسید ، متخصصان حرفه‌ای و با تجربه‌ی ما در گروه نوین سرت تمام تلاش خود را می‌کنند تا به شما درستترین مشاوره را بدهند و هر آن چیزی که نیاز دارید را برطرف کند تا مثل الماس در بین رقبای کاریتان بدرخشید.

:خواندن مقالات زیر به شما پیشنهاد میشود

گواهینامه ایزو برای رستوران
اخذ گواهینامه CE
گواهی نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران
سیستم اطلاعات مدیریت MIS( Management Information Systems )
گواهینامه 5S
گواهینامه GMP
HSE آتشنشانی
گواهینامه سیستم امنیت اطلاعات ISO/IEC27001
HSE  ارزان

نوین سرت آمیزه‌ای از استاندارد و اعتماد برای پیشبرد اهداف بزرگ شماست.

مطالعه مطالب زیر برای شما مفید خواهد بود :
روش گواهینامه ایزو معتبر
اخذ گواهینامه CE معتبر
انواع گواهینامه HSE معتبر
مدلهای گواهینامه آموزشی معتبر
مشاوره رایگان گواهینامه

(نویسنده مقاله : مهشاد عیدی وندی)

 

با ما در ارتباط باشید …  ۴۴۸۲۹۱۳۳-۰۲۱     ۴۴۸۲۹۵۳۱-۰۲۱

{jcomments on}