مرکز نوین سرت ارائه دهنده انواع گواهینامه ایزو ، CE، HSE

بررسی صحت و اصالت گواهینامه ایزو چگونه است ؟

4.9/5 - (362 امتیاز)

بررسی صحت و اصالت گواهینامه ایزو چگونه است ؟

برای بررسی صحت و اصالت گواهینامه ایزو چگونه است ؟ در ابتدا باید یکسری مطالب اعلام شود . یک سازمان بین المللی استانداردسازی شناخته می شود، یک سازمان غیردولتی که استانداردهایی را برای کیفیت، ایمنی و اثربخشی محصولات و خدمات ایجاد می کند. بنابراین، ISO یک دستاورد مهم برای هر شرکت به حساب می آید.

این سازمان بین المللی مسئول ایجاد استانداردهای مختلف مدیریت کیفیت جهانی است در همین راستا مراکز و مراجع معتبری نیز وجود دارند که به عنوان نمایندگان سازمان ایزو گواهینامه iso بر اساس استاندارد های منتشر شده صادر میکنند. اما متاسفانه این روز ها افراد و شرکت های سودجو و متقلب زیاد هستند که دام برای افرادی که تصمیم به اخذ و دریافت گواهی ایزو دارند، پهن کرده اند بنابراین آنچه که مهم است اینست که بدانید بررسی صحت و اصالت گواهینامه ایزو چگونه است؟

بهمین خاطر مقاله بررسی صحت و اصالت گواهینامه ایزو چگونه است؟ را برای شما تهیه کرده ایم تا از هر آنچه که باید در مورد نحوه بررسی صحت و اصالت گواهینامه ایزو بدانید مطلع شوید.

بررسی صحت و اصالت گواهینامه ایزو چگونه است؟

سازمان بین المللی استاندارد (ISO) استانداردهای کالاها و خدمات مختلفی را تعیین می کند. برای دریافت گواهی ISO، نهاد صدور گواهی ابتدا باید توسط سازمان ملی اعتباربخشی و متعاقباً توسط IAF تأیید شود. سازمانی که به دنبال ایزو است باید از استانداردهای از پیش منتشر شده پیروی کند. بنابراین، یک سازمان مکرراً از یک متخصص ISO می خواهد تا مطابقت کسب و کار خود را با استانداردهای ISO بررسی کند.

اگر شرکتی تمامی الزامات را رعایت کند، مرکز و مرجع مربوطه گواهینامه ISO را صادر می کند. در غیر این صورت، شرکت زمان دارد تا قبل از صدور گواهی، مشکلات و الزامات را با رعایت مقررات رفع و رجوع کند. ارائه دهندگان خدمات می توانند ISO را برای جبران هزینه های مرتبط با دریافت گواهینامه معتبر ISO تولید کنند. در نتیجه، بسیاری از مشتریان علاقه مندند بدانند آیا مرجع صدور گواهینامه ایزو آنها گواهینامه معتبر ISO صادر می کند یا خیر. علاوه بر این، گاهی اوقات، شرکت ها باید اصالت خود و مدارک ایزو صدور یافته را به مشتریان خود اثبات کنند.

روش های مختلف تأیید اعتبار گواهی ایزو

اگر به دنبال این هستید که بررسی صحت و اصالت گواهینامه ایزو چگونه است؟ باید به شما بگوئیم که روش های بیاری برای بررسی صحت و اصالت گواهینامه ایزو وجود دارد. یکی از بهترین شیوه های بررسی صحت و اصالت گواهینامه ایزو اینست که به وب سایت IAF بروید و بخش IAF Members and Signers را از منو انتخاب کنید. صفحه جدیدی با اطلاعات سازمان اعتباربخشی کشور نمایش داده می شود. در مواردی که هویت سازمان اعتباربخشی مندرج در گواهی ایزو در فهرست نهادهای اعتباربخشی در آن کشور نباشد، گواهی ایزو دریافتی باطل و بی اعتبار خواهد بود.

علاوه بر این، بررسی صحت و اصالت گواهینامه ایزو توسط نهاد صدور گواهینامه که گواهی را صادر کرده است ممکن است در وب سایت سازمان اعتبارسنجی انجام شود. اگر اسامی در وب‌سایت سازمان اعتباربخشی ذکر نشده باشد، آن گواهینامه غیرقانونی و جعلی میباشد.

اگر نام سازمان دارای گواهینامه در وب سایت ظاهر شود، به این معنی است که سازمان مجوز های لازم برای صدور گواهینامه ایزو عتبر را دارد. با این حال، از وب‌سایت سازمان اعتباربخشی نیز ممکن است برای تأیید صحت گواهی استفاده شود.در صورتی که مرجع اعتبارسنجی مدارک رسمی نداشته باشد، ممکن است آنها از طریق پست برای تعیین صحت گواهینامه ISO ارسال شوند.

اگر پایگاه داده آنلاین یا پاسخ کمیته اعتباربخشی وجود ندارد، لطفاً به آدرس Info@novincert.ir ایمیل بزنید.

از این رو با توجه به مطالب بالا و موارد متعدد جعل گواهی ISO، بررسی صحت و اصالت گواهینامه ایزو امری ضروری به شمار می رود.

صدور گواهینامه ایزو به چه منظور است؟

صدور گواهینامه ایزو می تواند ابزار مفیدی برای افزایش اعتبار میان مشتریان باشد و نشان دهد که محصول یا خدمات شما انتظارات مشتریان شما را برآورده می کند. برخی از بخش ها الزامات قانونی یا قراردادی دارند. ISO خود مسئولیتی در قبال صدور گواهینامه ها ندارد. برای اینکار نهادها و مراجعی برای انجام ممیزی ISO و صدور گواهینامه برای سازمان ها زیر نظر سازمان ایزو تاسیس شده اند..

 

سلسله مراتب صدور گواهینامه ISO

IAF

مجمع بین المللی اعتباربخشی (IAF) بالاترین رتبه سازمان اعتباربخشی است. IAF انجمن جهانی نهادهای اعتبارسنجی ارزیابی انطباق و سایر نهادهای درگیر در ارزیابی استانداردها است. هدف اصلی این سازمان توسعه یک برنامه ارزیابی انطباق در سراسر جهان است تا مصرف کنندگان بتوانند به گواهینامه های معتبر اعتماد کنند.

هیئت اعتباربخشی (IAB-CB)

در مرتبه دوم هیئت اعتباربخشی هر کشور در خصوص صدور گواهینامه ایزو ارجحیت دارد. هر کشوری هیئت تایید صلاحیت خود را دارد. در ایران از آن به عنوان هیئت ملی تایید صلاحیت برای نهادهای صدور گواهینامه (NACI) یاد می شود.

نهادهای صدور گواهینامه

نهادهای صدور گواهینامه مسئول صدور گواهینامه های استاندارد برای شرکت ها و سازمان ها در آخرین سطح سلسله مراتب وجود دارند. این نهادها باید اعضای کمیته ملی اعتباربخشی خود باشند.

بررسی اعتبار گواهینامه ایزو

ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که شرکت‌ها مجبور شوند تأیید کنند که گواهی‌های ISO معتبر هستند. گاهی اوقات یک ارائه دهنده خدمات برای جلوگیری از هزینه های مربوط به دریافت ISO، یک گواهی را جعل می کند. فرآیند صدور گواهینامه به این دلیل کار می کند که ISO استانداردهایی را برای کالاها و خدمات صادر می کند. سازمانی که به دنبال اخذ ایزو است باید این استانداردها را رعایت کند. بر این اساس، شرکت یا سازمان، شرکتی را استخدام می کند که ارزیابی کند آیا سازمان با استانداردهای ISO مطابقت دارد یا خیر.

چگونه می توان بررسی کرد که آیا  ISOمعتبر است؟

اولین قدم هنگام ارزیابی یک تامین کننده بالقوه بر اساس گواهینامه ISO آن است که درخواست کنید یک کپی از گواهی واقعی را به شما بدهند. پس از دریافت آن، می توانید تأییدیه های زیر را انجام دهید-

اگر مهری از یک سازمان اعتباربخشی مشاهده کردید، می توانید دریابید که آیا آن سازمان اعتباربخشی عضو انجمن بین المللی اعتباربخشی (IAF) است یا خیر. اگر نهاد اعتبارسنجی روی گواهی مهر نشده باشد، باید در مورد اینکه آیا مرکز صادر کننده گواهی صلاحیت لازم برای صدور گواهی را دارد یا خیر، شک کنید.

 

هنگام ارزیابی تامین کنندگان بالقوه برای سازمان خود، بخشی از معیارهای ارزیابی شما ممکن است این باشد که سیستم مدیریت آنها دارای گواهینامه یک یا چند استاندارد سیستم مدیریت ISO باشد. اگر این مورد است، شما باید:

یک کپی از گواهی(های ) ISOخود را از آن ها دریافت کنید.

بررسی کنید آیا گواهی(های) ISO آنها معتبر است یا خیر.

مرکز صادر کننده گواهی شما باید بتواند گواهی(های) ISO خود را به سرعت و به آسانی از طریق ایمیل همراه با یک فایل پیوست (PDF) ارائه دهد.

هنگامی که گواهی(های) ISO را از مرکز صادر کننده گواهینامه ایزو خود دریافت کردید، مهم است که صحت و اصالت گواهینامه ایزو آنها را نیز بررسی کنید.

چیزی که بسیاری از مردم متوجه نمی شوند این است که اعتبار همه گواهینامه های ISO منوط به ممیزی های نظارتی رضایت بخش است (که معمولاً سالانه در طول سه سال صدور گواهینامه انجام می شود). اگر هر 12 ماه یکبار این نتایج رضایت بخش انجام نشده باشد، مرجع صدور گواهینامه ممکن است نامعتبر تلقی شود.

اگر گواهینامه ایزو منقضی یا لغو شده باشد، ممکن است به دلیل تغییر در ساختار کسب و کار یا خرابی عمده در اثربخشی عملیات تجاری و/یا سیستم(های) مدیریت باشد.

بازار جهانی مملو از موسسات صدور گواهینامه خصوصی است که برای صنایع مختلف گواهی صادر می کنند و این بسیار حائز اهمیت می باشد بتوانیم یک گواهی معتبر را از گواهینامه های غیراصیل، جعلی یا تقلبی تشخیص دهیم.

نحوه تمایز بین گواهی معتبر و جعلی سؤال رایجی است که توسط اعضای صنعت اغلب در طول جلسات صنعت مطرح می شود.

شناسایی صحت و اصالت گواهینامه ایزو

یک گواهینامه معتبر باید حاوی موارد زیر باشد:

  1. نام و آدرس سازمان درخواست کننده برای اخذ ایزو
  2. محدوده صدور گواهینامه که فعالیت های آن تحت گواهی انجام میشود – به عنوان مثال. تولید، بسته بندی و فروش محصولات مانند …….(لیست محصولات)
  3. استاندارد (یا گاهی اوقات طرح یا مقررات) که بر اساس آن گواهینامه اعطا می شود، به عنوان مثال. ISO 9001 یا ISO 22000 (استاندارد) یا AS 9100 یا FSSC 22000.
  4. تاریخ صدور و انقضای گواهینامه
  5. شماره شناسایی منحصر به فرد مربوط به گواهی
  6. نام و آدرس مرجع صدور گواهینامه (CB)
  7. آرم سازمان صدور گواهینامه
  8. نماد تأیید صلاحیت که نشان دهنده نام نهاد تأیید صلاحیت (AB) است که مرجع صدور گواهینامه را تأیید کرده است (در بیشتر کشورها، در غیاب هیچ قانونی که مؤسسات صدور گواهینامه را ملزم به ثبت نام می کند، اعتبار سنجی تنها راه شناسایی یک مرجع تأیید صلاحیت و معتبر است. )
  9. علامت IAF – نشان می دهد که گواهی تحت توافقنامه شناسایی متقابل چندجانبه (MLA) مجمع بین المللی اعتباربخشی (IAF) قرار دارد و از این رو در سطح بین المللی معادل و قابل قبول در بازار است.

نکات مهم در خصوص صحت و اصالت مدارک و گواهینامه ایزو

نکته اول: در خصوص مدارک و گواهینامه های آموزشی است. تقریبا می توان به جرات گفت ثبت و رجیستر شدن گواهینامه های آموزشی اصلا مهم نیست و معمولا شرکت های بزرگ به این موضوع اهمیت نمی دهند، البته شاید از شرکت صادر کننده استعلام کنند که آیا فرد در دوره شرکت کرده است یا خیر. پس رجیستر شدن تنها یک مزیت اضافه محاسبه می باشد و اهمیت چندانی ندارد.

نکته دوم: تقریبا تمام گواهینامه هایی که در ایران صادر می شوند، گواهینامه های داخلی هستند و گواهینامه بین المللی نیستند، این گواهینامه ها از طرف نمایندگی های ایران شرکت های بین المللی صادر می شود و البته معتبر هم هستند. البته برخی از شرکت ها در قبال هزینه های بالا این گواهی ها را صادر می کنند.گواهینامه های بین المللی که توسط شرکت اصلی ثبت شود هزینه های بسیار بالایی دارد که معمولا شرکت ها این کار را انجام نمی دهند.

در ضمن آنچنان تفاوتی بین گواهینامه ای که از یک شرکت داخلی مثل نوین سرت ارائه می شود با یک نمایندگی شرکت خارجی وجود ندارد.

نکته سوم: متاسفانه برخی از افراد از عدم آگاهی خیلی از دانشجو ها استفاده کرده و با هزینه های بالا گواهینامه هایی با نام بین المللی صادر می کنند.(بعنوان مثال گواهی نامه ای که برای موسسه آموزشی حداکثر 50 هزار تومان هزینه تمام شده دارد را به قیمت حدود 200 تا 300 هزارتومان ارائه می کنند.)

نکته چهارم: به تمامی شرکت های صادر کنند گواهینامه ایزو نمیتوان اعتماد کرد، قبلا مطلبی در خصوص شناخت شرکت های معتبر گواهینامه دهنده منتشر کردیم و در آنجا توضیح دادیم، چطور می شود شرکت های اصلی را شناخت. پس باید صحت و اصالت گواهینامه ایزو و شرکت و مرجع صدور گواهینامه را با دقت بررسی نمود.

جمع بندی

در مطالب بالا درمورد اینکه بررسی صحت و اصالت گواهینامه ایزو چگونه است؟ و نحوه تشخیص گواهینامه ایزو معتبر از فیک صحبت کردیم. همچنین روند و نحوه بررسی صحت و اصالت گواهینامه ایزو در سایت IAF توضیح گردید  و همچنین بیان کردیم که اغلب شرکت هایی که در ایران گواهینامه ایزو با اسامی و برندهای مختلف صادر می کنند فیک هستند.

اینکه اعلام می شود گواهینامه صادر گردید اعتبار بین المللی دارد و در سایت گواهینامه استعلام شود دلیل بر معتبری گواهینامه ایزو نیست. فقط گواهینامه هایی که توسط CB ای صادر می شود که مورد تایید IAF هستند گواهینامه ایزو اصل هستند. برای بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو فقط باید از سایت IAF مسیر را استعلام نمایید، لذا گواهینامه هایی که غیر از این باشند مرکز مشاوره و صدور گواهی ایزو نوین سرت به صورت رایگان در اختیارتان قرار خواهد داد.

برای بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو و همچنین نمونه های ISO بین المللی و حتی اخذ نشان CE استاندارد اتحادیه ارپا و حتی گواهی HSE-MS می توانید از مشاوره رایگان مجموعه ما استفاده نمایید تنهای کافیست از طریق راه های ارتباطی که برایتان قرار داده ایم با کارشناسان و مشاورین خبره نوین سرت در تماس باشید.

3 Responses

  1. ببخشید روند اخذ گواهی نامه ایزو به چه صورت است ؟ و هزینه اخذ گواهی نامه IMS چند است ؟

  2. سلام خسته نباشید میشه لطفا اون فرم درخواست ایزو را برای من ایمیل کنید تا برای شرکت تکمیل کنم .ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شماره تماس مرجع اصلی صدور گواهینامه ایزو

ایزو ومقالات مفید

گفتگوی آنلاین
Send via WhatsApp