مرکز نوین سرت ارائه دهنده انواع گواهینامه ایزو ، CE، HSE

چگونه اعتبار گواهینامه ایزو را بررسی نماییم؟

4.9/5 - (347 امتیاز)

چگونه اعتبار گواهینامه ایزو را بررسی نماییم؟

چگونه اعتبار گواهینامه ایزو را بررسی نماییم؟ شناسایی اعتبار گواهینامه ایزو چگونه انجام می‌شود؟ اعتبار و اصالت انواع گواهینامه‌های ایزو را چگونه تشخیص دهیم؟ گواهینامه ایزو معتبر را چگونه ارزیابی کنیم؟

مرکز مشاوره نوین سرت با فعالیت در حوزه اخذ و صدور انواع گواهینامه‌های ایزو با ارائه مطالب مفید و کاربردی در این مقاله پاسخگوی تمامی سؤالات شما متقاضیان محترم می‌باشد. ابتدا با تعاریف سازمان‌ها و نهادهایی که در اخذ و ثبت و صدور گواهینامه ایزو دخیل هستند بحث را آغاز می‌کنیم.

چگونه اعتبار گواهینامه ایزو را بررسی نماییم؟

سازمان بین‌المللی استاندارد

سازمان بین‌المللی استاندارد معنا و مفهوم سه کلمه Organisation  ، International   و Standardiztion   در عبارت International Organisation for Standardiztion   می‌باشد. اعضای سازمان بین‌المللی استاندارد نمایندگان قانون گذار کشورهای مختلف جهان هستند. مقر سازمان جهانی استاندارد سازی در شهر ژنو سوئیس است.

کمیته فنی سازمان بین‌المللی استاندارد که با نام اختصاری ایزو یا ISO   معرفی شده است هر سال با تشکیل جلساتی با انجام تحقیقات به تهیه و تدوین انواع استانداردهای ایزو می‌پردازند. قوانین و الزاماتی که برای استانداردهای ایزو تهیه می‌کنند ثابت نیستند و مطابق با پیشرفت علم و صنعت و نیاز مصرف کنندگان مورد ویرایش و بازبینی قرار می‌گیرند و در ورژن جدیدتری تدوین و منتشر می‌شوند.

چگونه اعتبار گواهینامه ایزو را بررسی نماییم؟

روش اخذ استانداردهای ایزو

تمام استانداردهای ایزو با در نظر گرفتن همه مشاغل و همه حرفه‌ها جهت حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ایجاد می‌شوند. اکثر استانداردهای ایزو جهت همسان سازی و یکی کردن قوانین و دستورالعمل‌های انواع حرفه‌های مختلف در جهان ایجاد شده‌اند.

سازمان بین‌المللی استاندارد طیف گسترده‌ای از مشاغل و اصناف را چه در حوزه صنعت، خدمات، تولیدات، آموزشی و پژوهشی، درمانی و تجهیزات پزشکی را در بر دارند. بهمین جهت استانداردهای ISO   هم برای محصولات و خدمات و هم برای سیستم‌های مدیریتی ایجاد شده‌اند. استانداردهای سیستم‌های مدیریتی در دو عنوان عمومی و تخصصی تهیه و تنظیم شده‌اند.

انجمن اعتبار دهندگان بین المللی IAF

سازمان بین‌المللی استاندارد وظیفه تهیه و تدوین انواع استانداردهای ایزو را دارد و نمی‌تواند برروی کار مراکز و شرکت‌هایی که ثبت و صدور گواهینامه ایزو را انجام می‌دهند نظارت و مدیریت داشته باشند.

نهاد International Accreditation Forum   بعنوان مجمع اعتبار دهندگان بین المللی توسط سازمان ISO   ایجاد شد تا با اعتبار دهی به نهاد زیر دستی خود یعنی نمایندگان قانون گذار کشورش که عضو IAF   نیز هستند نسبت به ثبت و صدور انواع گواهینامه‌های ایزو مدیریت و نظارت لازم را داشته باشند.

مراکز اعتبار دهنده AB

مراکز اعتبار دهنده Accerdiation Body   ها همان نمایندگان رسمی و دولتی کشورها هستند که جهت تبعیت از قوانین و الزامات استاندارد‌های ایزو عضو انجمن IAF   می‌شوند‌. هر کشور یک نهاد رسمی و دولتی یا اصطلاحاً AB   رسمی و دولتی دارد. AB   رسمی و دولتی ایران NACI   مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران می‌باشد. وظیفه مراکز AB   اعتبار دهی به مراجع و شرکت‌های متقاضی دریافت گواهینامه ایزو می‌باشد.

مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو CB

ثبت و صدور مستقیم گواهینامه ایزو برعهده یک سری سازمان‌ها و شرکت‌ها تحت عنوان Certification Body‌   ها می‌باشد. Certification Body   ها یا اصطلاحاً CB  های زیادی با سطوح اعتباری مختلف در کشورهای مختلف جهان فعالیت می‌کنند.

CB ‌ های فعال در دو حالت یکی با اعتبار بین المللی و دیگری بدون اعتبار بین المللی انواع گواهی نامه‌های ایزو را صادر می‌کنند. مراجع صدور گواهینامه ایزو با اعتبار بین المللی را مراجع صدور ایزو IAF   دار و مراجع صدور گواهینامه ایزو بدون اعتبار بین المللی را مراجع صدور ایزو غیر IAF   می‌نامند.

استاندارد

CB   هایی که تحت اعتبار یک AB   با عضویت در انجمن IAF   انواع گواهی‌نامه‌های ایزو را صادر میکنند سازمان خواهان ایزو را ملزم به تهیه نمونه مستندات و پیاده سازی استانداردهای ایزو می‌کنند و اخذ و‌ دریافت گواهینامه ایزو IAF   دار نیازمند صرف هزینه و زمان بیشتری است.

CB  هایی که تحت اعتبار یک AB   بدون عضویت در انجمن IAF   انواع گواهی‌نامه‌های ایزو را صادر می‌کنند سازمان خواهان ایزو را ملزم به تهیه مستندات ایزو و اجرای تک تک استانداردهای ایزو نمی‌کنند و اخذ و دریافت گواهینامه ایزو غیر IAF   در مدت زمان کوتاهی با هزینه کم انجام داده می‌شود.

روش ثبت نام و دریافت گواهینامه ایزو تحت اعتبار IAF   چگونه است؟

ثبت نام و سفارش گواهی نامه ایزو کار بسیار ساده و آسانی می‌باشد.‌ سازمان جهانی استاندارد سازی هیچ قانون سخت و پیچیده‌ای برای گرفتن انواع گواهی‌نامه‌های ایزو نگذاشته است. مدارک تحصیلی، مدارک دارایی و مدارک مالیاتی و پرونده سازیهای مکرر و خسته کننده برای اخذ و دریافت گواهینامه ایزو توسط شرکتهای گواهی دهنده ایزو نیاز نمی‌باشد. جهت ثبت نام و سفارش گواهی ایزو فقط کافیست فرم سفارش و درخواست گواهینامه ها را تحت عنوان Application form   از مرکز نوین سرت درخواست نمایید. آیتم‌های فرم شامل مشخصات انگلیسی و فارسی کارت ملی مدیر عامل و مشخصات حقوقی سازمان متقاضی و همچنین در صفحه دینر نام گواهینامه ایزو و نام مرجع صدور گواهینامه در این فرم لحاظ می‌شود.

گواهی نامه ایزو

تکمیل فرم ثبت نام ایزو با کمک مشاوره‌ و راهنما اولین اقدام جهت دریافت گواهینامه IAF   دار می‌باشد. تعیین اهداف و انتخاب نوع مرجع صدور گواهینامه ایزو و‌ تعیین زمینه فعالیت و انتخاب نوع گواهینامه ایزو مراحل بعدی جهت سفارش گواهینامه رانندگی هستند که در فرم ثبت نام ایزو قید شده و به توافق طرفین قرارداد یعنی متقاضیان ایزو با مرکز مشاوره ISO   می‌رسد.

تهیه مستندات ایزو و اجرای مستندات ایزو باید توسط کارشناس داخلی مجموعه و یا در صورت نیاز با درخواست سازمان‌ها و شرکت‌های خواهان ایزو توسط مشاورین و کارشناسان مرکز نوین سرت انجام داده می‌شود. البته پکیج کامل مهم‌ترین مستندات استانداردهای پرکاربرد ایزو. که بعنوان یکی  دیگر از مدارک مورد نیاز جهت ثبت و صدور گواهی ایزو می‌باشد. توسط کارشناس خبره و متخصص مرکز نوین سرت تهیه شده و در قالب فرمت WORD   بصورت رایگان ارائه می‌شود.

پیاده سازی گواهی استانداردهای ایزو یعنی اجرای تک به تک قوانین و دستورالعمل‌های استاندارد ایزو مورد نظر در میان کلیه فرآیندهای مجموعه می‌باشد. در نهایت با اتمام پیاده سازی تمام استانداردهای ایزو و استقرار سیستم‌های مدیریتی یک ممیزی اولیه نیز توسط اعضای خود سازمان انجام داده می‌شود تا اگر مشکل و نقصی باقی مانده است برطرف شود.

ممیزی نهایی و خارجی توسط بازرس و سرممیز شرکت صادر کننده گواهینامه ایزو آخرین مرحله اخذ و دریافت گواهینامه ایزو می‌باشد که در صورت نبود. هیچ‌گونه کم و کاستی سر ممیز حکم به ثبت و صدور گواهینامه ایزو می‌دهد.

روش ثبت نام و دریافت گواهینامه ایزو بدون اعتبار IAF.

ثبت نام و سفارش گواهی نامه ایزو بدون اعتبار IAF ‌‌  نیز با فرم درخواست گواهینامه ایزو آغاز می‌شود. سازمان خواهان ایزو با انجام مشاوره و راهنمایی‌های لازم ابتدا با تعیین اهداف سازمانی مرجع صادر کننده .گواهینامه ایزو بدون اعتبار IAF   را انتخاب می‌کند .و بعد با مشخص نمودن زمینه فعالیتش نوع گواهینامه ایزو و استاندارد ISO  را انتخاب می‌کند.

تهیه نمونه مستندات ایزو و اجرای استاندارد‌های ایزو در این روش اختیاری بوده و مرجع صدور گواهی ایزو نسبت به این مرحله هیچ‌گونه سخت‌گیری و الزامی ندارد. در نهایت با انجام یک ممیزی داخلی ثبت و صدور گواهی نامه ISO   انجام داده می‌شود.

اعتبار و اصالت انواع گواهینامه‌های ایزو را چگونه تشخیص دهیم؟.

تشخیص و استعلام اعتبار و اصالت انواع گواهی نامه ایزو به نوع مرجع صادر کننده‌اش بر می‌گردد. مراجع صادر کننده ایزو تحت اعتبار IAF   از طریق مراجعه به سایت رسمی IAF   مورد شناسایی و ارزیابی قرار می‌گیرند. و مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو بدون اعتبار IAF  از طریق مراجعه به سایت AB   مورد بررسی و بازرسی قرار می‌گیرند.

تشخیص اعتبار و اصالت گواهینامه ایزو با اعتبار IAF   چگونه است؟

اولین و راحتترین روش رجیستری گواهی نامه ایزو IAF دار با اعتبار بین المللی برقراری ارتباط با مرکز نوین سرت می‌باشد. مشاوران و کارشناسان مرکز نوین سرت بصورت رایگان کد رهگیری بر روی مدرک ایزو را دنبال می‌کنند. و به مشتریان و دریافت کنندگان گواهی ایزو کمک می‌کنند.

روش اصولی دوم که سازمان‌ها و شرکت‌های دریافت کننده گواهی ایزو قصد دارند. خودشان اعتبار و اصالت مدرکشان را تشخیص دهند ابتدا با ورود به سایت رسمی انجمن IAF   به آدرس www.iaf.nu  آغاز می‌شود. نام تمام AB‌    های رسمی و معتبر کشورهای دنیا در سایت IAF   وجود دارد. بنابراین در قسمت جستجو نام AB   اعتبار دهنده به مرجع صدور گواهینامه ایزو را سرچ میکنید و بعد از پیدا شدن نام AB   بر روی آن کلیک کرده و وارد سایتش می‌شوید.

AB   های هر کشوری نام تمام CB   هایی که به آنها اعتبار بخشی را می‌کند. را در لیست خود دارد. با کلیک در قسمت جستجو نام CB   را سرچ کرده و وارد سایت CB   مورد نظر می‌شوید. چنانچه گواهی نامه ایزو شما معتبر و بین المللی باشد کد رهگیری بر روی آن در سایت CB   بارگذاری شده است.

 

تشخیص اعتبار و اصالت گواهینامه ایزو بدون اعتبار IAF   چگونه است؟.

گواهینامه ‌های ایزو بدون اعتبار IAF   اعتبار و اصالت مدارک بین المللی و معتبر ایزو را ندارند. و باید توسط AB که به آنها اعتبار بخشی می‌کند مورد استعلام قرار بگیرند. سطح اعتبار مدارک ایزو بدون اعتبار IAF داخلی می‌باشد. و فقط پاسخگوی نیاز اکثر سازمان‌ها و شرکت‌های متقاضی دریافت گواهینامه ایزو در داخل ایران می‌باشند.

کد رهگیری بر روی گواهی ایزو باید در سایت CB   تحت اعتبار AB   بارگذاری شده باشد. امروزه بعلت تعدد زیاد شرکت‌ها و مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو واقعاً تشخیص اعتبار و اصالت گواهینامه ایزو سخت می‌باشد. و معتبرترین و اصیلترین نوع گواهی‌نامه‌های ایزو توسط همان مراجع تحت اعتبار IAF صادر می‌شوند.

چگونه اعتبار گواهینامه ایزو را بررسی نماییم؟

شرایط اخذ و‌ دریافت انواع گواهینامه‌های ایزو.

شرایط برای اخذ و دریافت گواهی نامه ایزو ، گرفتن گواهی ایزو .، دریافت مدرک ایزو و گواهینامه ISO   یکسان می‌باشد. یعنی تمام سازمان‌ها، شرکت‌ها، ارگانها و سازمانها می‌توانند بدون هیچ‌گونه قید و شرطی گواهی نامه ISO را درخواست دهند.

سازمان‌های متقاضی ایزو فقط کافیست یک دفتر مرکزی یا مجموعه‌ای فعال با یک یا چند پرسنل و کارمند داشته یاشند. تا بتوانند. انواع گواهینامه‌های ایزو را متناسب با اهدافشان درخواست کنند. میزان سطح دانش و همکاری مدیریت و میزان بودجه و درآمد مالی سازمان و مدت زمانی که مهلت دارد. گواهی نامه ایزو را ارائه دهد. در انتخاب نوع مرجع صدور گواهینامه ایزو بسیار مؤثر می‌باشد و تفاوت در انواع شرکت‌هاس صادر کننده ایزو شرایط گرفتن و‌ مراحل اخذ را متفاوت می‌کند.

مرکز مشاوره و اطلاع رسانی نوین سرت شما را در مراحل اخذ گواهینامه ایزو ، استاندارد CE و گواهی HSE و تمامی گواهینامه های امتیاز آور همراهی می کند .

5 Responses

  1. برای گرفتن گواهینامه ایزو معتبر ، شما راهنمایی میکنید ؟ من ایزو رو از مرجع اموزشی گرفتم ، درسته ؟

    1. اگر برای شرکتتان متقاضی دریافت گواهی ایزو هستید، گواهینامه آموزشی ایزو بنام شخص به کار شما نمی آید ولی اگر برای استخدام گواهینامه ایزو دریافت نموده اید ، گواهینامه آموزشی ISO، رزومه شما را قوی تر مینماید.

  2. با توضیحات شما گواهینامه ایزو شرکتمون رو بررسی کردم ولی داخل هیچ سایتی بالا نیومد ، برای گرفتن ایزو معتبر الان چیکار کنم ؟

  3. اعتبار گواهینامه‌های ایزو را چگونه تشخیص دهیم و از کجا میتوانیم معتبر بودن گواهینامه ISO را متوجه شویم ؟ ضمن اینکه گواهینامه ایزو 9001 را از کجا میتوان گرفت ؟

  4. گواهینامه ISO9001 که شما از مراجع IAF ای برای ما کارگزاری میکنید از چه کشوری هست ؟ و نحوره رهگیری ISO9001 در مراجع IAF ای چگونه است ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شماره تماس مرجع اصلی صدور گواهینامه ایزو

ایزو ومقالات مفید

گفتگوی آنلاین
Send via WhatsApp